Denk aan de buren!

recensie: Crystal Castles - Crystal Castles

.

De hysterische opener van het album, ‘Fainted Spells’, zou rechtstreeks uit de cultserie ‘Ghost Hunters’ op Syfy Channel kunnen zijn geplukt. De vage stemsamples, de ruis, de meedogenloze dwingende beat hakken meteen een gat in je ziel, en dan ben je nog maar net aan het begin. Dat belooft wat.

Doorgedraaid

~

Bejubeld zijn ze sinds hun debuut in 2008. Ze waren in no time de populairste undergroundact op aarde. ‘Ze’ zijn Ethan Kath en Alice Glass uit Ontario, Canada. Enigszins van het type opstandige puber en potentiële kraker, maken ze van die ‘nood’ een absolute deugd in hun muziek. Onconventioneel is het juiste woord om die te omschrijven, maar definities als duister, knap, mysterieus en doorgedraaid maken het verhaal completer.

De tumultueuze karakters van Ethan en Alice staan garant voor zowel prettig in het gehoor liggende, en toch originele dansnummers, als beukende hysterie, waarbij Alice Glass krijsend als een dolgedraaide borderliner te keer gaat (‘Doe Deer’!). En tenslotte is er nog een speciale afdeling ‘spookhuismuziek’, waartoe het eerder genoemde ‘Fainted Spells’ behoort, alsmede ‘Birds’ en afsluiter ‘I Am Made of Chalk’. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de nummers in deze categorie na meerdere luisterbeurten meer glans krijgen. Zet daarbij je speakers open maar denk wel aan de buren.

Punkband

Hun beider liefde voor Joy Division, The Stooges,

~

Vaak is al besproken dat Crystal Castles handig en dankbaar gebruik maakt van geluidjes uit oude Atari-computerspelletjes maar dat lijkt op de nieuwe plaat iets minder te zijn gebeurd, al komen de bliepjes en blapjes nog in alle varianten en kleuren voorbij, vaak met een bijkans psychedelische werking (‘Intimate’, ‘Empathy’). Daaromheen bewijst Alice niet alleen te kunnen gillen maar ook te beschikken over een fluweelzachte stem, in ‘Suffocation’ en ‘Celestica’ bijvoorbeeld. Het zijn opgewekte, zomerse dansnummers, waarbij Tiësto en dj Jean nooit ver uit de buurt zijn.

Sigur Rós

Over gelijkenissen gesproken: ‘Year Of Silence’ kon zomaar van The Knife zijn gejat – het zou niet de eerste keer zijn dat Crystal Castles wordt aangeklaagd wegens plagiaat. En denk je hier Alice Glass te horen? Nee hoor, het is een sample van Sigur Rós die een volstrekt eigen lading heeft gekregen. Het is stiekem wel een van de hoogtepunten van het album.

De titelloze plaat – net als de vorige, dus let op – is over het geheel genomen een afwisselende trip waar je geen aanvullende stimulerende middelen voor nodig hebt. Het wordt vast een mooi 2010 voor Crystal Castles. En als Ethan en Alice, ondanks hun alsmaar stijgende populariteit, hun eigen opstandige gang kunnen blijven gaan, komen daar nog wel wat vette jaartjes bij.