Een nieuw jasje

recensie: Corvus Corax - Cantus Buranus

Wie kent niet het lied O Fortuna, veelvuldig gebruikt in allerhande commercials en films (bijv. Jackass the Movie en Natural Born Killers). Maar natuurlijk zijn er ook talloze bands die het gebruikt hebben als opening van een optreden of om een remix van te maken. Degene die het lied echter ooit bekend heeft gemaakt was Carl Orff. Deze Duitse componist bewerkte 25 liederen uit het ca. 1000 gedichten en liederen tellende, middeleeuwse, manuscript Carmina Burana. In 1937 was de eerste uitvoering van deze bewerking in de Frankfurter Opera, waarvan het bewuste nummer de opener was. Het stuk werd ongekend populair.

~

Nu, zo’n 68 jaar na deze eerste uitvoering en pak hem beet 800 jaar nadat de Carmina Burana oorspronkelijk geschreven is, heeft het gezelschap Corvus Corax de taak op zich genomen hun eigen bewerking van de Carmina Burana ten uitvoer te brengen. Een zeer interessant gegeven, aangezien deze band bekend staat om het spelen van middeleeuwse muziek met ook uitsluitend authentieke, veelal zelfgemaakte, instrumenten. Kan het toepasselijker…?

What’s in a name

Corvus Corax (wat latijn is voor ‘raaf’) is geen onbekende in de scene. Al 15 jaar brengt het ensemble middeleeuwse muziek ten gehore. En nu nemen ze dus één van de bekendste middeleeuwse werken onder handen. Het is dus niet zomaar een zoveelste versie van de liederen zoals Orff ze interpreteerde, nee, het is een volledig zelf uitgewerkt kunststuk. Dit valt ook eigenlijk gelijk op wanneer de muziek uit de speakers schalt. Ondanks het feit dat ook deze Duitsers openen met Fortuna, lijkt dit nummer in de verste verte niet op de versie van Orff. Af en toe kom je enkele bekende muzikale thema’s tegen, maar daar blijft het ook bij. Corvus Corax geef een volledig eigen interpretatie van de Carmina Burana. Wegens juridische punten mocht deze titel echter niet gebruikt worden en derhalve heet dit werkstuk Cantus Buranus. En laten we wel wezen, het werk verdient ook een eigen naam.

~

Middeleeuwse Grandeur

Het stuk wordt echter niet ‘slechts’ ten gehore gebracht door de band zelf, maar ook een volledig orkest en twee koren werken mee in de vertolking van deze Cantus. Dit maakt gelijk nog een verschil duidelijk met de versie van Orff; Corvus Corax heeft een stuk gecomponeerd voor middeleeuwse instrumenten gecombineerd met een klassiek orkest en koor, waar het het bij Orff zonder de middeleeuwse inbreng moest doen. Op de dvd die bij de limited edition van deze uitgave is bijgevoegd is ook de uitvoering te zien van het nummer Rustica Puella, welke onthaald wordt met een staande ovatie door een volledig gevuld theater. Dit geeft ook wel aan hoe sterk de composities zijn geworden. Er mag gezegd worden dat dit 8-koppige gezelschap een groots kunststuk heeft neergezet.

Het allermooist is nog wel dat je op 12 januari 2006 de kans hebt de show in Nederland te aanschouwen. Op die datum opent de band, inclusief orkest en koren, het Noorderslagweekend in de Martinikerk. De gehele Cantus Buranus zal dan tot uitvoer worden gebracht. De moeite van een tripje Groningen waard!