De blonde verlosser

recensie: Connan Mockasin

Vroeg in de avond dienen buiten de eerste fans van het populaire Edward Sharpe & The Magnetic Zeros zich aan, het concert zal later op de avond plaatsvinden. In de kleine zaal van Paradiso is dan alvast een aanzienlijk alternatiever publiek bijeengekomen voor de psychedelische muziek van de hoogblonde Connan Mockasin.

Connan Mockasin, het is de artiestennaam van de Nieuw-Zeelander Connan Hosford, die wordt bijgestaan door Ross Walker en Seamus Ebbs. Wie Mockasin het podium op ziet lopen met zijn geblondeerde haar, bekend is met zijn muziek en de clip van de hit ‘Forever Dolphin Love’ heeft bekeken, vraagt zich af waar Mockasin denkt dat hij is. Hij maakt een ongrijpbare, wat wereldvreemde indruk en zijn psychedelische popliedjes zijn al even ongrijpbaar, aan het onaardse grenzend. Het is waar Radiohead, Warpaint en Charlotte Gainsbourg gecharmeerd van waren. Bij hun tournees verzorgde Mockasin het voorprogramma.

Hogere sferen
Het is lastig om in te schatten waar het vanavond naar toe gaat als Mockasin opkomt. Hij prevelt iets onverstaanbaars door de microfoon, waarna een uitgerekt, amorf klinkend intro wordt ingezet. Het is al met al wat lastig inkomen. Al vlug slaagt Mockasin er beter in zijn publiek zijn wereldje in te zuigen met beter bekende nummers als ‘It’s Chocolade My Dear’ en ‘Faking Jazz Together’. Zoals de meeste liedjes vanavond worden ze op een breed uitgesponnen wijze uitgevoerd. Het ontbreekt de muziek aan een duidelijk patroon en daarom sluipt de stuurloosheid er regelmatig in, maar het publiek lijkt het te waarderen en in de muziek te verdwijnen. Zo beginnen flink wat toekijkers aanhoudend met hun hoofden te zwenken. Als een blonde verlosser weet Connan Mockasin zijn luisteraars naar hogere sferen te tillen.

Erotisch
Als Mockasin in een later stadium ‘I’m The Man, That Will Find You’, ‘I Wanna Roll With You’ en ‘Why Are You Crying?’ speelt, waar bij laatstgenoemde zacht gesnik en orgastisch gehijg nauwelijks te onderscheiden zijn, krijgt de show een zwoele, erotische lading. Dit wordt versterkt als hij tweemaal de intimiteit opzoekt door iedereen te verzoeken te hurken, waarna hij zittend in de zaal zijn gitaar bemint. Het komt hem op een luid applaus te staan.

Het korte optreden – het zal vanavond een dik uur duren – wordt met de hit ‘Forever Dolphin Love’ afgesloten. De drummer gaat na een minuut de fout in en het nummer wordt stilgezet. Als dat niet was gebeurd, had niemand er vermoedelijk acht op geslagen, maar op zijn nonchalante manier praat Mockasin de zaak goed.Het publiek vindt alles dan allang best, het is vanavond vergevingsgezind. Connan Mockasin verdwijnt van het podium en de lichten gaan aan. Dan kijkt iedereen elkaar even in de ogen. We zijn weer terug op aarde.