De opvolger van Marvin Gaye

recensie: Cody ChessnuTT - Landing On A Hundred

.

~

Voor velen is Landing On A Hundred van Cody ChesnuTT het soulalbum van 2012. Zijn bezoek aan Nederland begin maart is een goede reden om deze cd stevig onder de loep te nemen. Het debuut van tien jaar geleden was het product van twee jaar sleutelen op zijn slaapkamer. Hoewel het de hemel in werd geprezen is The Headphone Masterpiece toch in de vergetelheid beland. Het album past in de tijd waarin het werd uitgebracht.

Tien jaar afwezigheid na een debuut is lang. Met zijn tweede album zet ChesnuTT zichzelf opnieuw op de kaart. Hij is clean van verdovende middelen en gebruikt een setting waar hij oud mee kan worden, zoals analoge opnametechnieken, tijdloze soul en een zangstijl die geen leeftijdsgrenzen kent. Nu ChesnuTT in het midden van zijn jaren veertig is beland, heeft de bezieling van de jaren zestig/zeventig-soul zich van hem meester gemaakt.

Klassieke soul
ChesnuTT pakt de luisteraar direct bij de oren als hij met ‘Til I Met Thee’ het album aftrapt en toont dat hij getransformeerd is naar de Mr. Soul van dit moment. Hij brengt de luisteraar aan het twijfelen of dit Marvin Gaye is in nog niet eerder uitgebrachte songs, of  een artiest die dicht bij (een van) zijn idolen blijft. ChessnuTT imiteert niet maar laat de klassieke soulartiesten herleven in zijn muziek.

De liefhebber van Marvin Gaye, Smokey Robinson en Sam Cooke zal bij Landing On A Hundred zijn lippen aflikken. Neem ‘Love Is More Than A Wedding Day’: na het piano-intro lijkt het of Sam Cooke uit de doden is opgestaan. De gelijkenis is als twee druppels water, al is duidelijk te horen dat het lied is opgenomen in de huidige tijd. Laten we hopen dat Cody ChessnuTT de voetsporen van wijlen Marvin Gaye niet snel verlaat en ons nog jaren bedient van dit soort fabelachtige muziek.

8WEEKLY MediaPlayer