Clark verrast met veel geweld

recensie: Clark - Turning Dragon

Hou je van techno maar is het je net een beetje te eendimensionaal? Of vind je Intelligent Dance Music (IDM) leuk maar is het je af en toe te abstract? Zie hier, de uitkomst: Turning Dragon. De Britse Chris Clark (wat oorspronkelijk ook zijn artiestennaam was) kenden we voornamelijk van ‘echte’ IDM-platen, zoals zijn laatste plaat Boy Riddle. Met Turning Dragon slaat hij een andere weg in, waar de nadruk minder op de synthesizer ligt en meer op de drumcomputer.

Het grote verschil met een groot deel van zijn eerdere werk is dat Turning Dragon van begin tot einde gefundeerd is op een opgefokt tempo van overstuurde drums. Alles is vetter dan vet, harder dan hard en het lijkt alsof het tempo net iets sneller is dan het ‘hoort’. Hierdoor heeft de muziek, net als veel Drum & Bass, een bijzonder rusteloos en onstuimig karakter. Clark zet alle registers volledig open, alles knettert, alsof alle knoppen tot het maximum zijn opengedraaid. Af en toe moet je de cd-speler even uitzetten omdat je het gevoel hebt dat ie wel eens in de fik kon vliegen. Tja, ik kom superlatieven tekort om dit geweld te beschrijven.

Vierkwartsmaten

~

Clark heeft er voor gekozen om zijn nummers veel structuur mee te geven. Bij ouder werk, en bij vrijwel alle IDM, zijn de ritmes vrij abstract en zijn er weinig reguliere vierkwartsmaten te ontdekken. Op Turning Dragon hebben alle nummers een vierkwartsmaat, nergens zijn abstracte ritmes te ontdekken. IDM wordt zodoende op een bijzonder aanstekelijke manier vermengd met techno. Clark weet het beste uit beide genres naar boven te halen: de interessante gelaagdheid en variatie van IDM en de verslavende dansbaarheid van techno. Dit is vooral in het begin van het album te horen in knallers als New Year Storm, Volcan Veins en Violenl. De plaat biedt ook voldoende afwisseling, hier en daar zijn vleugjes electro en samplism te vinden. In het derde kwart van de plaat wordt een klein beetje gas terug genomen en komt er een beetje ruimte voor iets meer muzikale inbreng en een karakteristieker IDM-geluid, zoals in Hot May Slides. Maar BEG smoort dit snel in de kiem en maakt zonder enige twijfel aan alle melodieuze illusies een eind door zo mogelijk nog harder te scheuren dan alle voorgaande nummers bij elkaar.

Tour de force

Het klinkt wellicht een beetje alsof Clark voor een gemakkelijke weg heeft gekozen. Een compromis om IDM op de reguliere dansvloer te krijgen. Maar dat is zeker niet het geval. Er staat geen enkel commercieel nummer op de plaat en Clark zal vast geen airplay op 3FM of MTV krijgen. Zo ongepolijst als Turning Dragon hoor je ze niet vaak. Turning Dragon is een stoomwals die alles verpulvert wat in zijn baan komt, een tour de force zonder weerga.

Wil je Clark live zien? 6 maart draait hij op de afterparty van het concert van Autechre in de Melkweg in Amsterdam. Een double-bill om van te watertanden.