Herkenbaar gerecht met twist

recensie: C-Mon & Kypski - The Complete Jazz Compilation

.

Bij het beluisteren van de nieuwste cd van C-Mon & Kypski komt onwillekeurig de associatie opzetten met het recente album van Kraak & Smaak. Niet direct vanwege de muziek, maar wel omdat er een aantal andere overeenkomsten zijn. En dan hebben we het ook niet over de Nederlandse oorsprong van beide bands.

Kraak & Smaak zette met Plastic People een ander, maar toch herkenbaar, geluid neer dan op hun vorige albums. Zo is ook The Complete Jazz Compilation van C-Mon & Kypski een tikkeltje anders dan zijn voorgangers. En net als bij Plastic People staat op The Complete Jazz Compilation werk dat we van eerdere albums kennen, zoals de nummers ‘Make My Day’, ‘In and out of Days’ en ‘Chocolat’.

Jazz

~

Maar deze nummers zijn in een nieuw jazzjasje gestoken. Het album heet niet voor niets The Complete Jazz Compilation. Zowel oude als nieuwe nummers zijn voorzien van een, zoals het in het nummer ‘Giants of Jazz’ wordt genoemd, ‘jazz club atmosphere‘. Lome trompetten, relaxte piano en jazz brushes zorgen voor dit sfeertje. Deze zaken zorgen samen met de donkere toonsoort en het spaarzame gebruik van de elektronische effecten voor een heel andere mood in de nummers, zoals bijvoorbeeld in ‘Make My Day’.

Verwacht dus niet een typisch C-Mon & Kypski-album bij het beluisteren van The Complete Jazz Compilation. Dat wil echter niet zeggen dat de muziek niet meer herkenbaar is als C-Mon & Kypski-product. Hoewel de meeste elektronische tierelantijntjes verdwenen zijn uit de nummers steken ze toch hier en daar de kop op. Neem het ingetogen, bijna acht minuten durende, ‘In and out of Days’. De rustige (jazz)sfeer wordt op gezette tijden opgeluisterd door subtiel, typisch C-Mon & Kypski-gescratch. Hierdoor krijgen de nummers net dat beetje extra spice dat zo herkenbaar is voor deze band.

Smakelijk

The Complete Jazz Compilation is een heerlijke jazzy cd geworden met een subtieler maar nog steeds herkenbaar C-Mon & Kypski-geluid. Even voorproeven kan echter geen kwaad voor diegenen die gewend waren aan de smaak van Where the Wild Things Are. Maar als je even goed doorkauwt en je smaakpapillen gewend raken aan de nieuwe flavour heb je een zeer goed verteerbaar album te pakken. En verandering van spijs doet tenslotte eten. Dus we wachten ondertussen met een voldaan gevoel op de volgende gang. Eet smakelijk!