Fascinerend werkstuk

recensie: Brett Anderson - Wilderness

Met Wilderness brengt de man met de snik in zijn stem, die vroeger zong in Suede, zijn tweede soloalbum uit. Het album ademt een rust uit die je niet verwacht bij de titel Wilderness. De eerste tonen zijn die van een cello, al snel gevolgd door een piano en de zeer herkenbare stem van Brett Anderson. Deze drie elementen dragen dit hele album.

~

In 1993 werden we door het Engelse neo-glamrockgroepje Suede verrast met een werkelijk overdonderend debuutalbum. De kenmerkende stem van Brett Anderson viel direct op en gaf de liedjes van Suede gedurende hun bestaan een extra diepgang. Veel liedjes werden door Brett Anderson’s partner Bernard Butler geschreven. Dat ook na het vertrek van Butler de albums van Suede bleven staan, bevestigt dat Brett Anderson een begenadigd songsmid genoemd mag worden. Na Suede richtte hij de band The Tears op, die een kort leven beschoren was. In 2007 bracht Brett Anderson zijn eerste soloalbum uit, dat nu opgevolgd wordt door Wilderness.

Boeiend en fascinerend

Op Wilderness krijgt hij vocale ondersteuning van een dame. Een zoektochtje op het internet levert de naam op van Emmanuelle Seigner die Brett Anderson hier vergezelt. Na zijn samenwerking met Stina Nordenstam en Jane Birkin heeft Brett Anderson opnieuw een prachtige stem naast zich in ‘Back to You’. De sfeer die het album uitstraalt is precies de sfeer die ook Stuart Staples weet op te roepen op zijn soloalbums en met zijn band Tindersticks. Dan moet je de zware stem van Staples wel vervangen door de hoge falsetachtige stem van Brett Anderson. De aparte combinatie van stemmen levert een boeiend en fascinerend werkstuk op. De ingetogenheid van het werk maakt het luisteren naar Wilderness iets dat op vele momenten zal passen. Al bij het openingsnummer ‘A Different Place’ loopt je, als liefhebber van aangrijpende liedjes, bij wijze van spreken het water al in de mond.

Geen goedkoop sentiment

Muziek zoals die op Wilderness wordt gebracht heeft al snel de neiging door te slaan naar slijmerigheid of goedkoop sentiment. Brett Anderson is echter zo’n vakman dat hij nimmer over het randje gaat op dit album. Toch lijdt het album wel een klein beetje onder de eenvormigheid van het tempo. Af en toe had het best wat omhoog gemogen met het aantal beats per minuut.

Naast dat kleine smetje is de speelduur van een iets meer dan een halfuur wel heel kort als je nog zo lekker aan het genieten bent. Misschien was het anders toch te bitterzoet geworden.