De januskop van Bodi Bill

recensie: Bodi Bill - No More Wars

Voor de betere elektronische muziek moet je in Duitsland zijn. Bijvoorbeeld bij het Berlijnse duo Bodi Bill. Zij verschenen onlangs op het enerverende Sinnbus-label met hun debuut No More Wars, eerder een plaat vol ideeën dan een omlijst geheel van songs.

Bodi Bill bestaat uit Alex Amoon, die je zou kunnen kennen als Nonostar, en Fabian Fenk, beter bekend als Pantasz. Beiden zijn het grote jongens in de wereld van de computergestuurde muziek. Zij besloten hun krachten te bundelen en samen een plaat te maken. Het resultaat mag er wezen, al is No More Wars een plaat met twee gezichten. De eerste helft laat zich het beste definiëren als een eigenzinnige combinatie van Thom Yorke’s Eraser, The Knife’s Silent Shout en het werk van LCD Soundsystem. Een goed voorbeeld hiervan is Nothing. Een nummer waarop Bodi Bill klinkt als LCD Soundsystem-voorman James Murphy op de beats van The Knife. Opener Parking Space, daarentegen, past meer in het straatje van Thom Yorke.

Shitkatapult

Gaandeweg neemt No More Wars meer en meer het geluid aan van T. Raumschmiere en Apparat, leiders van het Shitkatapult-label. Dan komt de monotone, uitzichtloze, maar tegelijkertijd fascinerende elektronica om de hoek kijken en klinkt Bodi Bill uiterst klinisch. De ‘indietronica’ van de eerste paar nummers is hier ver te zoeken. Luister maar eens naar Kilogramm. Ondanks het feit dat No More Wars hier en daar wat minimaal wordt, is de muziek toch rijk en opzwepend te noemen. Neem de lichte techno in Naegel, die doet denken aan Turbo Dreams, de opener van Orchestra of Bubbles, een nieuwbakken elektroklassieker van Ellen Allien en Apparat; zeer fijn.

Twee mini-albums

De combinatie van fraai songschrijverschap en inspirerende geluiden zorgt ervoor dat de elektronica van Bodi Bill verre van afstandelijk blijft. Toch kun je je bij het beluisteren van No More Wars niet aan de indruk onttrekken dat hier feitelijk twee mini-albums aan elkaar geplakt zijn. Het eerste deel van de plaat strookt te weinig met het tweede deel. Volgens de hoestekst kun je de muziek die de plaat niet heeft gehaald, downloaden. Maar ook mét deze tracks is No More Wars nog geen coherent album. Helaas.
Dan maar in etappes luisteren.