Flauwigheid op een muzikaal dienblad

recensie: Bloodhound Gang - Hefty fine

.

Deze cd was tot de release van Hefty fine het laatste wapenfeit van het vijftal uit de V.S. Oké, op Lowlands 2004 doken ze even uit het niets op om een halfslaperige Alpha-tent een allerflauwst (maar daarom niet minder vermakelijk) optreden voor te schotelen. Maar feit blijft dat er tussen het tweede en derde album van de Bloodhound Gang zes jaar tijd zit.

Schamen

~

Denk nu niet dat deze zes jaar volkomen nuttig gebruikt zijn, door te werken aan nieuw songmateriaal. Integendeel. Wie het materiaal op Hefty fine hoort, krijgt sterk de indruk dat er nooit langer dan een paar dagen aan de muziek gewerkt kan zijn. Na één luisterbeurt kunnen tracks als Farting with a walkman on, Balls out of Diarrhea runs in the family misschien nog een glimlach op je gezicht toveren, maar daarna begint het amateuristische gepiepel toch echt op de zenuwen te werken. Natuurlijk, enkel een blik op de tracklist zorgt nog altijd voor meer plezier dan het beluisteren van pakweg een volledige Abba cd-box, maar voor het muzikale gedeelte mogen Jimmy Pop & co zich diep gaan schamen.

Dienblad

Waar op Hooray For Boobies de grappen nog in dienst van de muziek stonden, lijkt de muziek nu enkel als dienblad te fungeren voor veel te flauwe grappen. En het verveelde toontje waarop zanger Pop de meest ranzige lyrics uitspuugt kennen we nu ook wel. Resten enkel de non-muzikale intermezzo’s vol kots- en poepgeluiden. Het is maar wat je grappig vindt, maar dit is duidelijk niet mijn ‘cup of poo’ (om het Bloodhound Gang-niveau ook in deze recensie even door te trekken…).

Het lijkt er sterk op dat Bloodhound Gang de royalty’s van de eerste twee albums er eindelijk doorheen gezopen heeft (wat wil je ook, met een fles jenever per optreden). Hefty fine zal, voortgestuwd door de single Foxtrot Uniform Charlie Kilo (F.U.C.K.), het laatje weer moeten vullen. Wie afgaat op het redelijk succesvolle F.U.C.K. zal daartoe misschien nog overgehaald worden ook. Laat je echter niet in de luren leggen door een bouwvakker die in de video in één ruk een banaan achterover drukt. De Bloodhound Gang belazert je namelijk waar je bij staat. Hefty fine is ronduit de belabberdste plaat van het jaar.