Rock is back

recensie: Bettie Serveert - Pharmacy of Love

Het begon allemaal in 1991. Toen werd Bettie Serveert opgericht. Het debuutalbum Palomine werd al meteen een wereldwijd succes. Bettie serveerde haar muziek all over the world.

Ondertussen zijn we ruim achttien jaar verder. Het is al weer enige tijd vrij stil geweest rond de band. Na het explosieve begin van de carrière, viel het niet mee dat ongekende succes vast te houden. Hoewel er nog albums zoals Dust Bunnies volgden, was de grote hype voorbij. Na het semiakoestische Bare stripped naked uit 2006 is het nu echter tijd voor een nieuwe start.

In januari komt Bettie Serveert met een nieuw album genaamd Pharmacy of Love. Een album dat vergezeld zal gaan van een uitgebreide clubtour door het land. Om alvast te oefenen, zijn er drie tryouts gepland in Middelburg, Amersfoort en Utrecht. Als laatste optreden voor de cd-release en begin van de clubtour, kunnen we van het nieuwe – en wat oud – materiaal genieten in het Utrechtse Ekko.

~

Oud en nieuw

Na het voorprogramma met de Haagse band The Bohemes is de zaal al lekker in de sfeer voor een hernieuwde kennismaking met Bettie Serveert. De Haagse jongelui hebben in hun jeugdige enthousiasme de zaal opgewarmd voor de oudgedienden. Het jonge talent is een frisse introductie voor de ervaren rockers van Bettie Serveert. Het verschil lijkt groter dan het daadwerkelijk is. Het nieuwe werk van Bettie Serveert rockt namelijk als nooit tevoren. De energie die The Bohemes op het podium brengen, wordt in de dynamische nieuwe nummers van Bettie voortgezet.

Met nummers zoals de nieuwe singel ‘Deny all’ brengt de band het elan van weleer terug in haar muziek. Maar dan wel met meer rock dan we van de band gewend zijn. Snerpende gitaren, stevige drums en het karakteristieke stemgeluid van Carol van Dyk vormen de kern van het nieuwe, maar toch vertrouwde geluid. Wel valt op dat de nummers allemaal erg veel op elkaar lijken. Het is dan ook typerend dat het spannendste nummer van de set, maar ook van de nieuwe cd, door leden van de Nederlandse band Moss is geschreven. Toepasselijk genaamd ‘Mossie’ vormt dit nummer met haar spookachtige geluiden het meest afwisselende lied van de cd.

~

2.0
Ondanks de op elkaar lijkende nummers valt de vernieuwde dynamiek van het album op. Als er tijdens het optreden een verstevigde versie van het oude vertrouwde ‘Tom Boy’ voorbij komt, wordt dit nog eens verduidelijkt. Bettie Serveert klinkt harder dan ooit tevoren. Alles lijkt een tandje opgeschroefd. De gitaren bulderen luidruchtiger. De drums roffelen op verhoogd tempo en Carols longen zwoegen harder om dit muzikale geweld bij te houden. Met Pharmacy of Love krijgen we een nieuwe verbeterde versie van Bettie Serveert te horen. Dit is Bettie Serveert 2.0.

Clubtour

22 jan 2010 Het Bolwerk, Sneek
23 jan 2010 Fenix, Sittard