Hete goulash

recensie: Antwerp Gipsy-Ska Orchestra - Tuttilegal

2006 was het jaar van de opkomst van Balkanmuziek. Op diverse festivals werd Balkan Beats gedraaid en in datzelfde jaar mochten we ook de doorbraak van de gypsypunkers van Gogol Bordello meemaken. Traditionele gipsymuziek werd in een modern jasje gestoken, wat resulteerde in swingende zomermuziek; gegarandeerd feest. Hoewel Antwerp Gipsy-Ska Orchestra iets traditioneler uit de hoek komt dan de genoemde voorbeelden, klinkt Tuttilegal ook heerlijk zomers en aanstekelijk vrolijk. Het swingt de goulashpan uit.

De acht bandleden van Antwerp Gipsy-Ska Orchestra (AGSO) zijn al jaren actief in verschillende bands in de Antwerpse muziekscene. De vijf nationaliteiten en de verschillende muzikale achtergronden binnen AGSO zijn duidelijk te horen op de debuutcd Tuttilegal. De tien nummers zijn een swingende mix van jazz en ska, er zijn rustige stukken en veel uptempo werk, maar alles is duidelijk overgoten met een dikke laag goulashsaus. Er wordt gebruik gemaakt van typische zigeunerinstrumenten, zoals accordeon, trompet, saxofoon, en contrabas. Doe je ogen dicht en je waant je op een Roma-bruiloft of de filmset van Kusturica’s Black Cat White Cat. De zang is minder doorspekt met drama en melancholie dan bij andere gipsymuziek, maar dit is nauwelijks storend te noemen.

Ontspannen

~

AGSO heeft de traditionele Balkanmuziek van Goran Bregovic of bijvoorbeeld Mostar Sevdah Reunion als basis genomen, maar door de toevoeging van elementen uit andere stromingen klinkt Tuttilegal iets minder authentiek. Artic Sevmeyecegim is een blauwdruk voor de muziek van AGSO: een heerlijke swingende mix van Balkanmuziek en ska. Maar ook in de andere nummers wordt een behoorlijke diversiteit tentoongespreid. Pussinality herbergt een aardige dosis jazz en Duy Djelem heeft een haast Jiddische ondertoon. En met snelle nummers als Tutti Frutti en Duj Sandala bewijst AGSO ook een feestje te kunnen bouwen. Over de gehele cd genomen is de sfeer van Tuttilegal naast afwisselend, heerlijk ontspannen en gezellig.

Gegarandeerd feest

Hoewel AGSO misschien iets minder uptempo is dan de meeste Balkan Beats of de beroemde gipsygenoten van Gogol Bordello, laat het multiculturele gezelschap horen een aardige feeststemming te kunnen creëren. Zet het collectief op een willekeurig festival neer en gegarandeerd dat binnen tien minuten alle voetjes van de vloer zijn. Voor mensen die Balkanmuziek al wat langer volgen, biedt AGSO misschien niet al te veel nieuws. Met name ook omdat een substantieel deel van de nummers traditionals zijn. Maar voor mensen bij wie de interesse is ontstaan na het ontdekken van bijvoorbeeld Gogol Bordello, is Tuttilegal een zeer welkome aanvulling. Een ideale soundtrack voor een gezellige en broeierige zomer. AGSO is nog de gehele nazomer (en daarna) in Nederland te zien en te horen:

1 september: Leidsche Rijn, deBeschaving
2 september: Heerhugowaard, Mixtream festival
7 september: Groningen, Simplon