Ana Egge verdient omarming

recensie: Ana Egge - Bad Blood

.

Ana Egge schiet met Bad Blood net zo onverwacht en hard in de roos als Lucinda Williams destijds met Car Wheels On A Gravel Road.

Bad Blood is het zesde album van Ana Egge die in 1997 sterk debuteerde met River Under The Road. Met haar vorige cd Road To My Love trok ze de aandacht van liefhebbers van country-folk en Americana. Ook mag ze zich verheugen met fans als Ron Sexsmith en Lucinda Williams. Op haar nieuwe album -geproduceerd door Steve Earle- maakt ze een artistieke sprong voorwaarts. De  vergelijking met een van de mooiste Americana-platen van de laatste decennia, Car Wheels On A Gravel Road, is op zijn plaats.

Nachtmerrie

~

De titel van het album doet al vermoeden dat Bad Blood niet lichtvoetig is. Het thema: de geestelijke ziektes van familieleden van Egge. Het titelnummer beschrijft de onmogelijke keuze tussen familie en gerechtigheid. Haat en liefde wisselen elkaar af en de strijd is voelbaar. Van ‘slecht bloed’ is ook sprake in het openingslied ‘Driving With No Hands’ dat handelt over een nachtmerrie waaruit het moeilijk ontwaken is.

Egge bespeelt een akoestische gitaar die ze zelf ooit bouwde. Het mooiste instrument blijft haar warme, donkere en intrigerende stem. Ana Egge toont zich op Bad Blood andermaal een goed songsmid. De bijsluiter vermeldt dat alleen de albumafsluiter niet van haar hand is: Charlie Rich schreef ‘There Won’t Be Anymore’ dat uitstekend past bij de overige elf liedjes.

In de roos
De indringende songs op Bad Blood tonen aan dat de productie in goede handen is bij Steve Earle. Deze samenwerking opende de deuren van de studio van Levon Helm (The Band) in Woodstock. Voor Egge was dit een droomlocatie. Dat Steve Earle ook gitaar speelt in een lied en meezingt in twee composities is niet onverwacht. Collega Allison Moorer is in vier nummers te horen op orgel en als zanger. Hopelijk levert Bad Blood niets dan goeds op voor Ana Egge die dezelfde omarming verdient als Lucinda Williams. Met Bad Blood schiet ze midden in de roos.

Live in Nederland:
6 oktober Den Haag   Bink Vijf Hoog
7 oktober Lage Vuursche Concert In The Woods