De perfectie straalt

recensie: Amanda Strydom

Amanda Strydom laat het debuut van haar nieuwe theatershow in de Leidse Schouwburg plaatsvinden. Een bijna perfecte show in de perfecte omgeving van deze oude zaal.

Strydom is in Zuid-Afrika een superster die vele malen onderscheiden is voor haar werk als zangeres/kunstenares. Maar die status is buiten de grenzen moeilijker te verzilveren. Toch mag Strydom zich verheugen in een trouwe schare fans die haar tournee in Nederland eer aan zullen doen.

Liedjes met uitleg

~

Strydom kiest in deze theatershow ervoor om haar liedjes in te leiden. Deze keuze maakt de beleving van haar teksten intenser. Ondersteund door een band die de perfectie lijkt te hebben uitgevonden komen de composities van de grootmeesteres van het Afrikaanse lied sprankelend tot leven. Het concert opent met een gedicht van Afrikaanse bodem geschreven door Breyten Breytenbach. Het eerste deel van de show is het meest serieus waarbij Strydom diep graaft. Haar eerste compositie uit 1979 levert de titel van haar tour. De indringende uitvoering van ‘Ek Loop Die Pad’ mist haar uitwerking niet. Maar het is niet het enige hoogtepunt van het eerste deel van haar concert. De liedjes die ze samen met haar evenknie in Nederland maakte, Stef Bos, mogen rekenen op een gloedvolle uitvoering. ‘Die taal van my hart’ en ‘Sondag In Soweto’ zijn parels uit het oeuvre van Strydom.

Chapeau ondanks uitglijder
Met het theaterprogramma ‘Ek loop die pad’ gaat Strydom verder met haar zegetocht langs de theaters in Nederland waar ze in 2010 was gebleven. Helaas is er nog geen nieuw album in Nederland en moeten we het stellen met de drie albums die sinds 2007 verschenen met als laatste wapenfeit Stroomop van zo’n drie jaar geleden. Strydom fabriceert uit het kleine repertoire een fraaie bloemlezing met toevoeging van enkele covers die haar vaak goed staan, zoals Jacques Brels ‘Ne Me Quitte Pas’. Heel soms slaat Strydom met een cover de plank mis. Het door Paul Simon geschreven ’50 Ways to Leave Your Lover’ past bij de eerste coupletten goed maar op het moment dat Strydom de soulbitch wil gaan uithangen ziet het er als een kunstje uit en is de concentratie en de magie verdwenen. Gelukkig herpakt ze zich snel en komt ze met de ‘Slippers van Satyn’ en het adembenemende slot ‘Ek Sal Staan’ helemaal terug met waar Strydom voor staat. Kwaliteit en Diepgang die met hoofdletters en respect neergeschreven moeten worden. Het slotgebed in de vorm van de toegift ‘Pelgrimsgebed’ stuurt het publiek huiswaarts met een melodie en refrein dat de eerste dagen niet uit het hoofd gaat. Andermaal chapeau voor de grote Amanda!

Live in Nederland:
17 april Theater de Parmaryn, Purmerend
18 april Stadschouwburg Sittard-Geleen, Sittard