Transcendentaal en overweldigend

recensie: Akron/Family - S/T II: The Cosmic Birth And Journey Of Shinju TNT

Muziek die sterk leunt op klankkleur, spanningsopbouw en repetitie is in de oren van sommige mensen een reliek uit de jaren zeventig. Dat dit soort impressieve muziek niks onderdoet voor de vluchtigere, geserreerde muziek die de hitlijsten domineert bewijst Akron/Family op hun nieuwe plaat S/T II: The Cosmic Birth And Journey Of Shinju TNT.

~

Het is een veelgehoorde klacht. De bondige en vaak wat vlakke composities die overheersen in de gangbare media nemen wel erg veel plek in op het muzikale toneel. Zoveel plek zelfs dat er geen ruimte meer is voor werken met meer diepgang en een artistieker karakter. Bovendien zijn de pogingen die er gedaan worden vaak een oubollige herhaling van zetten. Het cynische oordeel luidt dan dat dankzij de digitalisering van het muziekaanbod de kwantiteit ervan weliswaar extreem is, maar dat de kwaliteit jammerlijkerwijs achterblijft. Dat is een zienswijze die alleen hout snijdt wanneer je het muzikale aanbod wel erg oppervlakkig beschouwt. Er is namelijk onder de oppervlakte van de vaak generiek klinkende mainstream een hoop pracht te beluisteren.

Er zijn nog steeds muzikanten met zo’n pathologische vernieuwingsdrift en devotie voor kunst dat ze – getooid met een rugtas vol geestverruimende middelen – de inspirerendste plekken van de blauwe planeet opzoeken en hun daar beleefde spirituele extases omzetten in hypnotiserende composities. Akron/Family is zo’n band. Hun albumtitel S/T II: The Cosmic Birth And Journey Of Shinju TNT doet op het eerste gezicht wellicht wat kolderiek aan. Na een eerste luisterbeurt van het album wordt niettemin duidelijk dat zo’n nevelige titel perfect past bij de bedwelmende muziek van het Amerikaanse collectief.

De muziek

De band smelt een eclectische mix van folk, psychedelica, indie en hardrock om tot een eigenzinnig en karakteristiek geluid. Het geluidsbeeld is op het eerste gehoor wel erg opaque, maar ook dat blijkt bij te dragen aan het betoverende effect van het album. De opener ‘Silly Bears’ zet meteen goed de toon. Een agressief begin vol met ruis en tribale drums blijkt de achtergrond voor een opgewekte en zwaar overstuurde gitaarriff. Als de drums eenmaal hun cadans inzetten en de etherische zang er bij komt, is overgave de enige optie. Het tweede nummer laat een heel ander timbre horen, maar overtuigt ook volledig. Een gedragen akkoordprogressie en etherische strijkers vormen de achtergrond voor een zangpartij die het meest doet denken aan een eerbiedwaardige grijsaard die je een mooi verhaal vertelt.

De rest van de cd houdt de trip die is ingezet moeiteloos vast. Speciale vermelding is er nog voor het nummer ‘Say What You Want To’, dat de perfecte synthese vormt tussen een popliedje en een manisch gitaarexperiment. Akron/Family neemt je met S/T II: The Cosmic Birth And Journey Of Shinju TNT mee in een volstrekt unieke droomwereld. Bovendien tonen ze aan dat er ook tegenwoordig nog genoeg moois te beluisteren is en dat langgerekte psychedelica allerminst tot het verleden behoort.

8WEEKLY MediaPlayer