Eindelijk te bewonderen

recensie: Aidan's Well

Aidan’s Well debuteerde in maart 2013 met een album dat enkel de naam van de band draagt. Live was de band nog nauwelijks eerder te bewonderen, maar het concert in Grandcafé Meneer Frits tijdens het maandagavondprogramma ‘Ad van Meurs presenteert’ laat daar vrijwel niets van merken.

De band Aidan’s Well startte als een singer-songwriters project van Frank Veenstra die zichzelf begeleid op gitaar en piano, maar groeide al snel uit tot een voltallige band. Met muzikanten als Paul Gerritsen (gitaar), Ruben de Wilde (bas en zang), Hein-Jan van der Veen (drums) en in de eerste set ook cellist Jurriaan Westerveld, spelen ze twee hechte sets die bewijzen dat ze klaar zijn voor de opnames van hun tweede album.

Hogere regionen

Het in 2014 geplande concert van Aidan’s Well ging door ziekte van Veenstra niet door. Omdat het programma ‘Ad van Meurs presenteert’ in Meneer Frits een jaar vooruit gepland wordt, moesten de liefhebbers geduld hebben tot 5 januari van dit jaar. Maar dat enorme geduld om Veenstra met zijn band live aan het werk te zien, is dubbel en dwars beloond. Tijdens het concert speelt Aidan’s Well twee sets waarin alle composities van het eerste album worden gespeeld, en dat gemixt met veel nieuw werk. De band gaat binnenkort de studio in om al dat nieuws vast te leggen op cd.

~

De stem van Frank Veenstra doet denken aan een mix van een jongere Phil Collins, Emmett Tinley en Marc Almond. Deze vergelijking heeft ook te maken met het feit dat Veenstra de hogere regionen van zijn stembereik gebruikt en technisch gezien aan de bovenkant van een noot zingt. Hij weet daarmee trefzeker op toon uit te komen. Na een wat schuchter en onzeker begin, weet de band vanaf het tweede of derde nummer de flow te pakken te krijgen en spelen de muzikanten als een hecht team.

Prima staalkaart

Tijdens de eerste set neemt Jurriaan Westerveld met zijn cello plaats op het podium. Sinds die middag schijnt hij lid te zijn van de band, al weet hij dat zelf nog niet, aldus Veenstra. De zang van laatstgenoemde is bewonderenswaardig: Veenstra zingt de sterren van de hemel. ‘Meant to Be’ en ‘Act of God’ zijn een paar juweeltjes die we in de eerste set mogen horen.

~

Wat deze eerste set nog meer bijzonder maakt, is het virtuoze gitaarspel van Paul Gerritsen. Wie hem hoort spelen tijdens dit concert beseft dat Aidan’s Well door drukte van Gerritsen het afgelopen jaar niet op tournee kon. De komende tijd zal dat waarschijnlijk anders zijn. Het plan: eerst de opnames voor het nieuwe album, daarna een uitgebreide tour door het land.

De tweede set wordt geopend met ‘Unfold’ waarbij drummer Hein-Jan van Veen een Urdu bespeeld. Een bijzonder instrument dat fraai uitpakt in combinatie met de muziek van Aidan’s Well. De afsluiter van het concert is ook het slotnummer van het debuutalbum. ‘Angel’ is opnieuw een van de waardevolle nummers van het repertoire van Aidan’s Well waarmee de band een prima staalkaart heeft afgegeven van hun kunnen.