Adam Cohen mist eigen geluid

recensie: Adam Cohen - Like a man

Het lukt singer-songwriter Adam Cohen niet om uit de schaduw van zijn legendarische vader te stappen. Zijn derde soloalbum Like A Man maakt weinig indruk.

Het is niet eerlijk om een zoon van een legendarische artiest te vergelijken met zijn vader. Maar met zijn nieuwe album Like A Man lokt Adam Cohen dit zelf uit. Niet alleen lijkt zijn stem op die van levende legende Leonard Cohen, ook het vrouwelijke achtergrondkoor en de poëtische teksten – hoewel van minder niveau – doen denken aan de Canadese meester.

Weinig memorabel

~

Het weinig bevredigende Like A Man bewijst dat Adam nog altijd in de schaduw van zijn pa staat. Nummers als ‘Out Of Bed’, ‘Stranger’ en ‘Girls These Days’ liggen best prettig in het gehoor, maar de diepgang en originaliteit om je echt te raken ontbreken. Erg memorabel zijn de meeste composities niet. Uitzonderingen zijn er wel: het melodieuze ‘What Other Guy’ steekt met kop en schouders boven de rest uit. Een prachtlied waarmee zijn vader hem, naar eigen zeggen, complimenteerde. Ook het minder indrukwekkende ‘Like A Man’ viel bij de oude Cohen in de smaak. In de prima ballad ‘Beautiful’ roept Adam zelf de vergelijking op door te verwijzen naar ‘So Long, Marianne’, een van de bekendste nummers van Leonard Cohen.

Kleine groei
Adam heeft duidelijk aandacht besteed aan de soms fraaie teksten op Like A Man, ook al blijken ze uiteindelijk ietwat oppervlakkig. Hij kan aardig zingen en op de begeleiding valt weinig aan te merken. Ook heeft hij een groei doorgemaakt als liedschrijver, zeker vergeleken met het zwakke debuutalbum Adam Cohen uit 1998. Bij de band Low Millions met hun tot nu toe enige cd Ex-Girlfriends (2004) kwam Cohen al beter tot zijn recht, maar ook daar ontbrak de originaliteit. En ook Like A Man laat nog altijd geen onderscheidend talent horen.

Al met al maakt dit album pijnlijk duidelijk dat Adam Cohen vooral interessant is vanwege zijn beroemde vader en dat Adams talent hierbij verbleekt. Maar eerlijk is eerlijk: het moet nog blijken of Leonard Cohen, wiens laatste studioalbum Dear Heather (2004) er een zonder echte hoogtepunten was, zelf nog een uitstekend lied als ‘What Other Guy’ kan schrijven. Hierbij moet wel gezegd dat de 77-jarige Cohen zich niet meer hoeft te bewijzen.

• Adam Cohen treedt op donderdag 17 november op in Paradiso (kleine zaal)