Niet te verstaan

recensie: AC Acoustics live op Eurosonic 2002

Ik heb reeds vorige week vooruitgeblikt naar het optreden van AC Acoustics op Eurosonic. Mijn uitlatingen over deze band waren behoorlijk positief van aard. Het is dan altijd weer de vraag of de band in hun optreden de verwachtingen ook kan waarmaken. En ik kan je verzekeren dat the AC Acoustics hebben laten horen waar zij voor staan.

~

Het meest opvallende aan deze band uit Glasgow is de zanger Paul Campion. Hij is noch zingend noch sprekend te verstaan. Niet dat dit afbreuk deed aan het zeer geïnspireerde optreden dat de groep deze avond gaf in het zeker niet geheel gevulde gebouw van studentenvereniging Vindicat. Het leek wel of Campion de woorden uit zijn strot moest persen. Zijn hoofd straalde oprechte pijn uit bij het zingen van de zeer geladen nummers. Je hoeft niet geweldig te kunnen zingen om toch goed over te komen.

Opvallend was dat the AC Acoustics erg weinig nummers van het laatste album Understanding Music speelden. Slechts twee of drie songs waren afkomstig van dit kleine meesterwerkje, dat na het tienjarig bestaan van de band een bescheiden doorbraak betekende. Maar het bleek dat the AC Acoustics toch een aardige stapel indrukkend materiaal hebben opgebouwd in hun bestaan tot nu toe.

De band voelde zich duidelijk extra op zijn plaats door de aanwezigheid van de complete fanschare uit de thuishaven Glasgow. Dit bleek wel uit de vele onderonsjes die Campion had met de Britse bezoekers en aan het aantal biertjes dat voor het podium werd neergezet. Jammer genoeg konden de Nederlandse bezoekers niets verstaan van deze opmerkingen richting het thuispubliek en natuurlijk deelden wij Nederlanders ook niet in het bier.

Al met al hing er een gezellige sfeer in de zeer prettige zaal van het Vindicatgebouw. AC Acoustics speelden boven verwachting, en het studentenverenigingsbier was aanzienlijk goedkoper dan de Hertog Jan in Huize Maas. Dat is waar Eurosonic voor staat en ik hoop dat de festivalorganisatie dit soort muziek blijft programmeren in de binnenstad van het toch wel heel gezellige Groningen.