En toen brak eindelijk de zon door

recensie: Aberfeldy - Do Whatever Turns You On

Do Whatever Turns You On viel op mijn deurmat en met mijn eerste druk op de play-knop leek het alsof de zomer eindelijk doorbrak. De wolken trokken weg rond de zon, de regen droogde op en de bomen leken ineens veel groener dan voorheen. Ik weet niet of het gewoon aan een verandering van drukgebieden lag of aan deze fijne cd van Aberfeldy. Ik ben geneigd het laatste te denken.

~

Het tweede album van deze Schotse band stond al gauw op repeat te spelen. Niet omdat deze plaat nu zo vol briljante nummers staat. Nummers die je leven veranderen, of je kijk op muziek of kunst of je leven in het algemeen. Nee, Do Whatever Turns You On is een ongelofelijk toegankelijke plaat, waar op gestolen en gejat wordt en waar vele eerste deuren ingetrapt worden. Wat maakt dan dat dit toch zo’n fijne plaat is?

Up Tight, bijvoorbeeld, zou ik zo af kunnen fakkelen als gemakkelijk, als cliché en kinderachtig. En onder ons gezegd en gezwegen: de jaren tachtig-kitsch druipt van dit nummer af, compleet met synthesizer en handklap. Evenzogoed sloot ik dit nummer als eerste in mijn hart, juist door de eenvoud en de tongue in cheek. Daarbij liep zelfs op mijn werk, nadat ik de plaat een paar keer had laten draaien, het halve team uit Up Tight “We might as well dance all night” te neuriën.

Juist de knipogen die Aberfeldy geeft naar genres, naar de luisteraar en naar zichzelf maken dit album geloofwaardig. Met dit in het achterhoofd ontluikt ineens de charme van Do Whatever Turns You On. Dit album is pop zoals ik het graag hoor. Geen pukkelige Engelse jongetjes die pretenderen de nieuwe pop de behelzen, maar liedjes waarbij je ineens merkt dat je met je voet mee aan het tappen bent op het ritme, waarbij je ineens merkt dat je de koortjes meezingt. Het zijn de zorgvuldig opgebouwde melodieën, zoals op Poetry, het is het fijne gitaarlijntje in Someone like you, dat wordt afgelost door een ongepolijste keyboardpartij. Dit allemaal aan elkaar gelijmd door Riley Briggs’ warme stem en Sarah McFaydens backing vocals zorgt voor een album waar je hart snel een sprongetje bij maakt.

Al met al is te horen dat Aberfeldy een Schotse band is. Ik zou niet durven zeggen dat het in de buurt komt van Belle and Sebastian, maar Aberfeldy weet wel dezelfde feel over te brengen. En dat ligt niet alleen in de xylofoons en achtergrondkoortjes, dat ligt in het enthousiasme en de liefde voor het ultieme popliedje. Ongecompliceerd en onpretentieus, dit album. Do Whatever Turns You On is een aanrader voor iedereen die nog een plaat zoekt om de zomer dan eindelijk mee in te luiden.