8WEEKLY

Master Rallye

Artikel: Master Rallye

.

~

Van Parijs naar Moskou

In Master Rallye krijgen we te maken met een ander type rallyrijden, dit lijkt wat meer op de bekende Parijs – Dakar races. De wagens zijn net even iets anders dan inde andere games. In dit spel doet de speler mee aan een rally Parijs – Moskou, en moet men zien te finishen op het rode plein. Deze race gaat over ruim 5000 kilometer, en behelst een varia aan terrein en obstakels. Voor de echte rouwdouwers dus, en niet voor rally-fijnproevers als Colin McRae.

Vrijheid

De vrijheid tijdens de races is misschien wel het grootste pluspunt van Master Rallye. Je kunt je natuurlijk braaf aan de gebaande paden houden, maar het spel wordt pas echt tactisch als je lekker gaat lopen afsnijden. In andere rallygames is dit onmogelijk, en word je kunstmatig op het parcours gehouden, of je krijgt op zijn minst een paar flinke strafseconden om de oren. In Master Rallye is de opdracht simpel. Rij van punt A naar punt B, en zie maar hoe je er komt. Hierdoor wordt het spel met name tijdens de twee speler-mode een stuk spannender omdat door slim afsnijden grote achterstanden kunnen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Geen schade

~

Toch is Master Rallye verre van perfect. De auto’s zien er glad uit, maar dat is ook het grootste probleem. De schade na botsingen is vooral zichtbaar op krachtbalkjes, en niet aan de auto’s zelf. Verder is de besturing niet altijd enorm, wat vaak resulteert in behoorlijke crashes en koprollen. Maak je over een crash niet al te druk, meestal kan je na de meest verschrikkelijke ongevallen weer gewoon doorrijden. Een crash zorgt er wel voor dat je remmen niet meer optimaal werken, of dat je minder hard gaat, maar dat is het dan ook wel qua schade.

Conclusie

Master Rallye is een middelmatige racegame. Het is zeker niet slecht, en als twee speler game zelfs wel aardig, maar ik denk niet dat dit spel lang in je PS2 zal blijven zitten. Verder zijn er momenteel zoveel racegames op de markt dat Master Rallye toch snel in de vergetelheid zal raken. Misschien ooit nog eens een aardige aanschaf als hij flink is afgeprijsd, maar voor de huidige prijs kun je ook betere rallygames aanschaffen.