Muziek / Album

Lo-fi: niks mis mee bij LVL UP

recensie: LVL UP: Return to Love
LVL UP Promo foto

LVL UP komt vijf jaar na debuutplaat Space Brothers en na tekening door het label Sub Pop met het album Return to Love. Vier nerdy New-Yorkers halverwege de twintig die nog niet heel veel ervaring in de liefde lijken te hebben, waar draait dat op uit?

Hoewel de albumtitel anders vermoeden doet, gaat de plaat niet over romantische liefde. Het album gaat meer over God (‘Hidden Driver’) en spiritualiteit (‘Spirit Was’). Drie van de vier bandleden schrijven de songteksten, eenieder vanuit zijn eigen diverse invalshoek op het thema liefde. Dit zorgt ervoor dat de liedteksten verschillende onderwerpen behandelen.

Verhalende teksten over liefde en haat

Openingsnummer ‘Hidden Driver’ belooft veel goeds; met zijn onderkoelde stem zingt Dave Benton maar door en door. Wat opvalt is het verhalende karakter van de tekst. Coupletten zijn er niet, de tekst gaat maar door. Alleen halverwege en aan het eind wordt de tekst afgewisseld door een refreintje, dat overigens niet uit je hoofd gaat. Het nummer verliest geen moment zijn vaart en komt pas na de outro piepend en knarsend als een goederentrein tot stilstand. Ondanks dat alle nummers verschillende auteurs hebben, is het narratief karakter opvallend.

‘Pain’ opent met orgel en rondzingende galm op de achtergrond. Er wordt tijd genomen voor de opbouw met hier en daar ruimte voor een gitaarstuk. Het halve nummer is feitelijk een opmaat naar de gemene paradoxale slotzin ‘I hope you grow old and never find love’. Gitaren en drums pakken flink uit om dit gevoel nog maar eens te bekrachtingen.

Een felicitatie van een vijftigjarig jublieum gaat vooraf aan ‘She Sustains Us’, hoewel uit de tekst verder niet is op te maken dat het om een langdurige relatie gaat. Zangeres Sussanah Cutler (Yours Are The Only Ears) zorgt voor een tweede stem. De samenzang zorgt voor een nog omfloerster geluid en komt het liedje ten goede.

Lo-fi irriteert niet

‘Spirit Was’ heeft een ontspannen melodie, waarin de zinnen om en om worden gezongen. Dit geeft het liedje wat meer beweging. De zang valt wat weg door de gitaren en drums, wat op de rest van het album soms ook voorkomt. Waar dat bij sommige lo-fimuziek wat kan irriteren, hier is dat niet het geval. Vergelijk je LVL UP met bijvoorbeeld lo-fiband Pavement, dan heeft deze laatste wat meer emotionele zanguitbarstingen en is de zang ook wat meer op de voorgrond. Wat overeenkomt is het soms gruizige en het gebrek aan de couplet refrein structuur plus het expres niet mooi willen zingen.

Slotnummer ‘Naked in the River With the Creator’ is de vreemde eend in de bijt. Hoewel ‘Cut from the vine’ met akoestische gitaar en emotieloze zang al een voorbode is, wordt dit overtroffen. De track heeft meer weg van een bezweringsritueel dan van een exponent van dit toch wel energieke album.

Na een tour langs de grotere steden in de VS doet LVL UP ook Europa aan. Op 8 april staat de band in Groningen. Met een paar hits als ‘Hidden Driver’ en ‘Pain’ en nog wat andere goede songs zou ook Europa moeten vallen voor de lo-fi en fuzzy sound van LVL UP.