Kunst / Expo binnenland

Gluren in een achterstandswijk

recensie: Michael Elmgreen en Ingar Dragset - The One & The Many

De Onderzeebootloods in Rotterdam is omgetoverd tot een achterstandwijk. Daar is nu een nieuwe, surrealistische tentoonstelling: The One & The Many, van het kunstenaarsduo Elmgreen & Dragset. Loop naar het einde van de tunnel en stap een andere wereld binnen…

Aan het einde van de tunnel…

De toegang tot de tentoonstelling
De toegang tot de tentoonstelling

De toegang tot de Onderzeebootloods bestaat uit een lange, halfronde tunnel van aluminium. Je wordt verwelkomd door een poster met de tekst ‘There is a light at the end of the tunnel‘. Maar als je naar het eind loopt, sta je plotseling in een donkere, grauwe wereld. Een nagebouwde achterstandswijk welteverstaan. Het enige beetje licht komt van een lantaarnpaal, een wc-gebouwtje, een paar verlichte kamertjes in een flat en een reuzenrad. Naast de lantaarnpaal probeert een man een auto te repareren. Een vrouw met een kinderwagen loopt luid telefonerend rond. Bij het wc-gebouwtje hangen wat jongeren rond die je strak aankijken en soms zelfs volgen. Wat willen ze? Niks, natuurlijk. Het zijn acteurs van het Ro Theater die een rol spelen en deel uitmaken van de installatie. Maar ze weten je toch een ongemakkelijk gevoel te bezorgen. Je voelt je een voyeur en bent duidelijk op een verkeerde plek beland.

The One & The Many

The One & The Many
The One & The Many

In het midden van de overdekte ruimte staat een flat, waar je door de ramen naar binnen kunt gluren. Achter ieder raam gaat een ander verhaal schuil. Het keukentje van een Chinese kruidendokter, een kamer waar een jonge heavymetalfan op zijn laptop de reacties bekijkt op de datingsite GayRomeo, de eetkamer van een jong gezien met speelgoed in de hoek, en een kamer van een voetbalfan. Elmgreen & Dragset prikkelen de fantasie van de bezoekers: ze maken een beginnetje voor elk verhaal, maar laten de bezoeker er zelf een eind aan breien. Het verhaal is namelijk datgene wat de flatbewoners van elkaar onderscheidt. Het individu versus de massa: ‘The One & The Many’.

Elmgreen & Dragset
De performancekunstenaars Michael Elmgreen en Ingar Dragset begonnen hun samenwerking als kunstenaarsduo in 1995. Hun interesse ligt voornamelijk op het gebied van architectuur: hoe verhoudt een gebouw zich tot zijn omgeving? En wat voor een effect heeft het uiterlijk ervan op de mens?  De internationale doorbraak van het kunstenaarsduo was in 2005 met Prada Marfa, een nagebouwde Pradawinkel in de woestijn van Texas. Deze was rijkelijk gevuld met de nieuwste handtassen, maar nooit open voor het publiek.

The One & The Many is het laatste deel van een trilogie door Elmgreen & Dragset. Het eerste deel van de trilogie is The Welfare Show in 2005/2006, die gaat over de tekortschietende gezondheidszorg voor mensen onderaan de ladder. Het tweede deel is The Collectors in 2009, over de drang van veel mensen om zich te identificeren met de elite. Een terugkerend thema in de trilogie is: de manier waarop we als mens op zoek gaan naar een identiteit die in deze steeds veranderende wereld past.