Kunst / Expo binnenland

Een opvallende kunstverzameling

recensie: Karel Appel, Armando, Willem de Kooning e.a. - Collection d'Art

Collection d’Art was een gevierde galerie in Amsterdam (1969-2004). In de tentoonstelling van het Cobra Museum wordt het verhaal verteld van deze galerie. De diversiteit en toegankelijkheid van de galerie zijn daarbij bewaard gebleven.

Cora de Vries, eigenaresse van de galerie, richtte zich met haar kunstverzameling op een breed publiek. Kunstkenner of niet, iedereen was welkom bij Collection d’Art. Het Cobra Museum heeft in samenwerking met Miente Boellaard-Stheeman de tentoonstelling samengesteld. Daarbij hebben zij werken gekozen uit de collectie van Cora de Vries die in verbinding staan met de kunstverzameling van het Cobra Museum. Zo zijn er werken te bewonderen van Karel Appel, Constant, Willem de Kooning, Armando en nog vele anderen.

Armando, <em>Schuldig Landschap</em>, 1975.

Armando, Schuldig Landschap, 1975.

Collection d’Art
De galerie ontstond eind jaren 60 en bestond uit de collectie van het echtpaar De Vries. De jaren 60 kenmerkten zich door de diverse kunststromingen. Cora de Vries liet door de verschillende trends haar eigen smaak niet beïnvloeden. Dit maakt haar verzameling eigenzinnig en uiteenlopend. Zo zijn de stromingen De Stijl, het expressionisme en het realisme naast elkaar te zien. Deze stijlen zijn redelijke tegenovergesteld aan elkaar, maar in de collectie van Cora de Vries konden deze werken probleemloos naast elkaar voortbestaan. Ook het bezoekersbeleid van Collection d’Art was noemenswaardig. Een breed publiek was welkom om kennis te maken en te genieten van kunst.

Cobra
Uit de collectie van Cora de Vries zijn werken gekozen die, niet altijd direct zichtbaar, in verband staan met de Cobra-kunst. Armando werkte ook onder invloed van Cobra. Zijn werken zijn opvallend donker. Tragiek is dan ook zijn centrale thema, wat naar voren komt in het werk Schuldig landschap (1975). Hierbij zijn twee doeken naast elkaar te zien, waarvan het linker doek geheel in zwart en het rechter bestaat uit een wit vlak, waar met zwart in is gewerkt. Het werk komt erg somber, maar ook indringend over. Karel Appel is ook goed vertegenwoordigd in de tentoonstelling, met zijn post-Cobra werken. Vanaf de jaren 80 werd Cobra-kunst steeds populairder. Collection d’Art liet deze kunst echter al zien vanaf 1976 en was hiermee een voorloper.

De tentoonstelling is groots opgezet. Het wordt aan de bezoeker overgelaten waar naar te kijken tussen de verscheidenheid aan werken. Wellicht wordt door deze opstelling geprobeerd hetzelfde gevoel te creëren dat Cora de Vries gehad zou moeten hebben in de jaren 60: om te kijken naar wat voor iemand persoonlijk belangrijk is. Het grote aanbod dat de bezoeker krijgt is uniek en biedt een bijzondere kans om kennis te maken met een hoogstaande moderne kunstcollectie.