Kunst / Expo binnenland

You’ve got the power

recensie: Jacqueline Hassink - The Power Show

Je hebt goede foto’s en je hebt goede projecten. The Power Show van Jacqueline Hassink valt absoluut onder de tweede noemer. Van eind 2007 tot begin 2008 zullen haar kwalitatief hoogstaande projecten van middelmatige foto’s te zien zijn in Rotterdam en Amsterdam. Zowel in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam als in Huis Marseille in Amsterdam zijn tentoonstellingen van Hassinks werk te bezichtigen in deze donkere maanden rondom kerst.

~

De in New York woonachtige Nederlandse fotografe Jacqueline Hassink heeft na een omweg, ze studeerde onder andere textiele kunst, ondertussen een naam gevestigd als fotografe van internationale allure. Voor haar fotografieprojecten reisde zij de hele wereld rond en legde op diverse wijze de machtsstructuren in deze wereld vast. Twee voorbeelden van deze projecten zijn Car Girls en Arab Domains. Hassink fotografeerde voor Car Girls wereldwijd op autobeurzen de lieflijke dames die bij de auto’s poseren en wier uiterlijk is afgestemd op de uitstraling van het desbetreffende automodel. Voor Arab Domains portretteerde zij het werkdomein van Arabische vrouwen met topfuncties in achttien Arabische landen, zowel in hun bedrijf als bij hen thuis.

Terwijl het Nederlands Fotomuseum de Car Girls in installatievorm laat zien, toont Hassink haar Arabische serie in Huis Marseille. Beide tentoonstellingen worden aangevuld met andere recente werken. In het Nederlands Fotomuseum is naast Car Girls ook de serie Table of Power te zien. De series die in Huis Marseille te zien zijn: Arab Domains, View, Kyoto en Haute Couture Fitting Rooms, Paris. Tevens is een boek met een overzicht van haar werk verschenen onder de titel The Power Book en dit boek bevat naast uiteraard foto’s ook essays van Frits Gierstberg en Els Barents.

Som

8WEEKLY bracht een bezoekje aan het Nederlands Fotomuseum en schafte het boek aan om voor jullie uit te zoeken of dit alles de moeite van het bekijken waard is. Wij kwamen, zagen en Jacqueline Hassink overwon. In Rotterdam wordt je allereerst geconfronteerd met een simpel schematisch overzicht van foto’s uit de Table of Power serie. Niet alleen de gefotografeerde boardrooms zijn hier zichtbaar, ook de boardrooms waar Hassink niet mocht fotograferen worden vertegenwoordigd door zwarte foto’s die tussen de rest in hangen. Hassink stopt veel tijd en research in haar projecten en dat blijkt onder meer uit de bijschriften bij de foto’s. Naast bedrijfsnaam en een tekening van de opstelling in de boardroom vinden we er ook korte beschrijvingen van opmerkelijkheden en vooral leuk bij de zwarte foto’s: de redenen van afwijzing en de manier waarop dat gebeurde.

~

Uit dit soort kleine aantekeningen bij de foto’s blijkt al snel hoeveel aandacht Hassink besteedt aan de documentatie van haar werk. De achtergrond van de foto is misschien wel belangrijker dan de foto zelf. Soms laat ze betrokkenen hele vragenlijsten invullen om zo tot een juiste inschatting en indeling te kunnen komen van haar fotomateriaal. Dit maakt de soms technisch beduidend minder geslaagde foto’s toch altijd uitermate interessant. Het gaat meer om het verhaal dat de foto’s in hun totaal vertellen dan het afzonderlijke beeld van iedere foto op zichzelf.

Dit blijkt nog meer bij de installatie van de serie Car Girls. Hassink heeft op de diverse grote autoshows op de wereld de promotiedames vastgelegd en daarbij allerlei tags aan de foto’s gehangen. Zo kan er uit de vele foto’s snel een selectie op thema gepresenteerd worden. Er kan gesorteerd worden op automerk, kleur auto, uitvoering auto, haarkleur model, kledingkleur model, kledingstijl model en ga zo maar door. Door al deze onderlinge verbanden ontstaan verrassende combinaties van foto’s die wederom op zichzelf staand weinig indruk zouden achterlaten.

Inkijk

Hetzelfde doet opgeld voor het boek The Power Book. Het is de combinatie die de meerwaarde oplevert. Niet alleen krijgen we een dwarsdoorsnede van Hassinks werk gepresenteerd, we krijgen ook een mooi inzicht in haar werkmethode. In het boek worden namelijk ook 144 pagina’s van haar notitieboeken gepubliceerd en dat geeft ons een unieke kijk in de fotografische projectkeuken van Jacqueline Hassink.

Al met al vormen tentoonstelling en boek en mooi beeld van de projectmatige aanpak van een fotografe met een visie. Hassink weet wat ze wil en werkt dat vervolgens tot in de puntjes uit. Misschien schiet de fotografie hier en daar technisch dan nog wel eens te kort; het totaalbeeld schiet eigenlijk altijd raak.

The Power Book
Jacqueline Hassink, Els Barents
Uitgever: Chris Boot, London