Kunst / Expo binnenland

Vijftien jaar PS Projectspace

recensie: Frank Ammerlaan, Justin Andrews, Tim Ayres, Karina Bisch, Ronald de Bloeme e.a. - PS 1999-2014 / a 15 year anniversary exhibition

Dit jaar viert PS Projectspace (PS) zijn vijftiende levensjaar. Kunstenaar Jan van der Ploeg is  in zijn eigen woonkamer begonnen met het tentoonstellen van kunst. Nu heeft PS zijn eigen projectruimte in Amsterdam en biedt het een platform aan nationale en internationale kunstenaars. Dit vijftienjarige bestaan wordt gevierd met een jubileumtentoonstelling in samenwerking met deSERVICEGARAGE. 8WEEKLY kreeg de kans om nog voor de officiële opening een kijkje te nemen.

De grotere werken in deSERVICEGARAGE.

De grotere werken in deSERVICEGARAGE.

Jan van der Ploeg werd vijftien jaar geleden geïnspireerd door zijn goede vriend en collega, de kunstenaar Julian Dashper, die jonge kunstenaars de kans gaf hun werk ten toon te stellen in zijn huis. Het bijzondere aan PS is dat zij buiten het commerciële veld fungeert. Het is geen galerie en daarom is er dan ook geen winstoogmerk. Het draait bij PS om het tonen van kunst die Van der Ploeg aanspreekt en die hij wil laten zien aan het publiek. Eerst stelde hij deze kunst vanuit zijn eigen huis aan de Leidsekade tentoon en sinds een aantal jaar in de projectruimte aan de Madurastraat.

Cindy Moorman, Gallery Assistent bij PS en Studio Assistent van Van der Ploeg, vertelt enthousiast over het organiseren van de jubileumtentoonstelling: “We zijn begonnen met het idee om een tentoonstelling te maken met vijftien kunstenaars waarmee we in de afgelopen jaren hebben samengewerkt. Al snel schoot de teller over de vijftien, er waren namelijk zoveel kunstenaars waar we iets mee wilden doen. Toen hebben we de servicegarage benaderd, omdat PS zelf te klein is voor zoveel kunstwerken. Het resultaat is een extra grote jubileumtentoonstelling, waarin ook ruimte is voor grotere werken.”

De oude directeurskamer waarin PS projectspace gevestigd is.

Op de vraag wat voor soort kunst we in de tentoonstelling kunnen verwachten heeft Moorman een duidelijk antwoord: “Er is eigenlijk geen specifieke stroming vertegenwoordigd, Van der Ploeg zelf is de stroming. Alle kunstenaars die hier te zien zijn, zijn door hem op zijn gevoel uitgekozen. Het zijn vrienden van hem, het zijn kunstwerken waar hij door geraakt en geïnspireerd wordt.” Als we rondkijken in de tentoonstelling zien we veel visueel werk, felle kleuren en abstracte vormen. Het geheel is verbonden aan Van der Ploegs zijn eigen kunstwerken. Hij staat onder andere bekend om zijn visuele en kleurrijke schilderingen in openbare ruimtes.

In PS vinden we vooral werken van klein formaat aan de hoge witte muren van de directiekamer van het schoolgebouw. Felle kleuren en diverse vormen hangen in een mooie eenheid bij elkaar. Weer anders is het in deSERVICEGARAGE, waar grote werken goed tot hun recht komen door het industriële karakter van de ruimte die wordt gevuld door zeer verschillende technieken en materialen. Gezamenlijk vormen ze een bijzondere geheel met de rauwe sfeer van de locatie. Op de jubileumtentoonstelling zijn werken te vinden van o.a. Frank Ammerlaan, Riëtte Wanders, Michiel Ceulers en Ruth Campau.

deSERVICEGARAGE
Cruquiusweg 79, 1019 AT Amsterdam
deservicegarage@gmail.com