Kunst / Expo binnenland

CBK Rotterdam viert feest!

recensie: Minimum snelheid 25 km per uur

Het Centrum Beeldende Kunst in Rotterdam (CBK), dat in 1982 werd opgericht, viert deze maand haar vijfentwintigste verjaardag. De hele maand mei staat in teken van het jubileum en dat is uiteraard niet onopgemerkt voorbijgegaan. Er worden gedurende deze maand verschillende activiteiten georganiseerd, met als grote uitschieter de jubileumtentoonstelling Minimum Snelheid 25 km per uur. Daarnaast zijn er discussie- en filosofiemiddagen en natuurlijk is er de altijd aanwezige collectie schilderijen die vanaf een paar euro per maand gehuurd kunnen worden. De jubileumtentoonstelling is te zien tot en met 3 juni 2007 en is vrij toegankelijk.

Tot vijfentwintig jaar geleden kon je de coolste auto’s kopen bij autoshowroom Pietersen op de hoek van de Nieuwe Binnenweg en Gouvernestraat. Denk aan een Chevrolet, een Buick of een Cadillac. In 1982 vertrok deze showroom en nam het Centrum Beeldende Kunst haar plek in. De jubileumtentoonstelling gaat terug naar het jaar 1982 om de autoshowroom te herdenken. Ditmaal zijn er echter een heel ander soort auto’s te zien. De grote lichte ruimte van het CBK is gevuld met werken van Atelier Van Lieshout, Barry Berkenbosch, BLOK meubel, Kim Engbers, Olaf Mooij, Helmut Smits en Snodevormgevers. Allemaal hebben ze creaties gemaakt die zijn afgeleid uit de wereld die ‘auto’ heet. De tentoonstelling is al vanaf buiten te bewonderen. Wie de bijzondere werken van dichtbij wil bekijken kan zo naar binnen lopen om de tentoonstelling te zien. Je hoeft geen entree te betalen, alleen de vriendelijke dame achter de balie ‘goedendag’ te zeggen. De tentoonstelling kent gelukkig een duidelijke route en bij elk kunstwerk staat aangegeven wie het heeft gemaakt.

Een opvallend werk dat je meteen bij binnenkomst ziet is de BLOK bike van BLOK meubel. Deze op een stuk speelgoed lijkende motor voor grote kinderen is gemaakt van eikenfineer, heeft een paardenzadel en zelfs een tweed stofje. Verder bevat hij alles wat een echte motor nodig heeft om te rijden: een motorblok, een uitlaat, handremmen en alle andere details. De mensen van BLOK meubel hebben de motor omgebouwd, alle oude en moderne onderdelen verwijderd en er vervolgens een geweldige creatie van gemaakt. Ook het werk van Kim Engbers is bijzonder. Zij heeft diverse autonaambordjes in plastic samengesmolten tot een heus steigerend paard.

Pimp my ride

~

Snodevormgevers heeft het anders aangepakt. Geen snelle auto’s of motoren, maar gewoon een ouderwetse DAF 33 trapwagen, waarin je met vier personen een gezellig tochtje kan maken. Twee personen moeten fietsen, de andere twee kunnen genieten op de achterbank. Het verwarrende is dat je denkt dat het een auto is totdat je binnenin gaat kijken. Dan blijken daar alleen maar trappers te zitten. Hans Wap heeft diverse verkeersborden gepimpt met vogels, vissen of katten. Daarnaast maakte hij cartoonachtige lino-afdrukken op papier. Deze werken, die uiteraard ook te huur te zijn, hebben wel iets weg van de strips van Frank Miller. Van een afstand zag ik het werk van Olaf Mooij, dat een glas-in-loodraam leek te zijn. Toen ik me bedacht dat het om een autotentoonstelling ging, besloot ik het maar eens van dichtbij te bekijken. Daar bleek het volledig van plastic. Niet zomaar plastic, maar geheel opgebouwd uit autolampen. Deze tentoonstelling blijft je verbazen. Ik zou nog maar eens goed bedenken wat je allemaal kunt doen met je auto voordat je hem naar de sloop brengt.

Minifestival

~

Naast de tentoonstelling werd nog een keur aan activiteiten door het CBK georganiseerd. Zo vond op zondag 20 mei CBK Adventures plaats. Dit is een programma voor nieuwsgierige kunstverslaafden die de Rotterdamse kunstwereld van binnenuit willen beleven. Verder startte op donderdag 24 mei TAMTAM, een serie bijeenkomsten voor kunstenaars over diverse onderwerpen die spelen in de Rotterdamse kunstwereld. Op de laatste dag van mei is de première van Beats Van De Binnenweg, de afstudeerdocumentaire van Tenny Tenzer. De toegang tot deze avond is gratis, maar reserveren is verplicht. Naast deze premièreavond wordt er overdag een ‘minifestival’ op de Nieuwe Binnenweg georganiseerd waarbij verschillende muziekgenres worden gecombineerd met beeldende kunst.

Betrokken bij kunststad

Het CBK is nauw betrokken bij haar ‘kunststad’ Rotterdam. Naast de afwisselende tentoonstellingen beschikt de artotheek over meer dan achtienduizend kunstwerken die variëren van schilderijen en bronzen sculpturen tot kunststof objecten. Deze werken zijn met een speciaal abonnement te huur vanaf twee euro per maand voor een periode van maximaal vier jaar. Ook bedrijven kunnen hier terecht voor advies over kunstwerken en het samenstellen van bedrijfscollecties. Tevens heeft het CBK speciale afdelingen voor onder andere tentoonstellingen en kunst in de openbare ruimte. Het CBK is zeker een instelling om in de gaten te houden. Voor zowel de Rotterdammer als de toerist is dit een plek om informatie te vergaren op het gebied van muziek, kunst en cultuur in Rotterdam.