Kunst / Expo binnenland

Een stijlvolle kamer

recensie: Blumenstilleben No. 193

Het Gemeentemuseum in Den Haag is beroemd om zijn oude stijlkamers, kamers waar tijden van weleer herleven en originele interieurs uit het verleden te bezoeken zijn. In zowel zeventiende als achttiende eeuwse interieurs wordt een indruk gegeven van de woonsituatie van de gegoede burgerij van toen. Het museum heeft nu enkele hedendaagse kunstenaars opdracht gegeven om een hedendaags interieur te ontwerpen voor de Projectenzaal op de bovenste verdieping van het museum. Anton Henning trapt hier af met zijn Blumenstilleben no. 193.

Anton Henning (Berlijn, 1964) heeft nog niet vaak in Nederland geëxposeerd. In 2002 was zijn werk bijvoorbeeld te zien in Museum De Pont in Tilburg onder de titel Surpassing Surplus en in 2003 in Vous Etes Ici in Amsterdam. Nu is het Gemeetnemuseum in Den Haag aan de beurt. Hennings werk kenmerkt zich door lichte, gebroken kleuren en hij combineert hierin abstracte motieven met figuratieve beelden. Veelal zijn er lijnenpatronen te zien die samen een geabstraheerde bloemfiguur vormen. Daarnaast ontwerpt de kunstenaar meubels. Deze noemt hij Mintrex, lichtgevende meubels.

Berlijn op een zomeravond

Anton Henning, Blumenstilleben 193, 2004, 230 x 1005 cm
Anton Henning, Blumenstilleben 193, 2004, 230 x 1005 cm

Waar in De Pont in 2002 een groot overzicht van werk van Henning te zien was, is in deze tentoonstelling slechts een schilderij te zien. Dit is weliswaar een schilderij van aanzienlijke afmetingen, het is ongeveer tien meter breed, toch is een schilderij misschien wat weinig voor een kunstenaar van dit kaliber. Het doek laat de Neue Nationalgalerie zien, het door Ludwig Mies von der Rohe in zijn nadagen ontworpen museum in Berlijn. Op de voorgrond is een van Hennings karakteristieke vormen te zien, de Hennling. Deze Hennling is de signatuur van de kunstenaar en komt in veel van zijn werk in verschillende verschijningsvormen terug en lijkt qua verschijning op een bloemachtige vorm.

Voor het grote schilderij zijn er midden in de kamer twee mintrexen geplaatst in de kamer. Het zijn twee identieke, grijze kubusvormen van hout met een rooster aan de bovenzijde. Door het felle, witte licht dat aan de onderzijde straalt, lijken de meubels te zweven. Op het eerste gezicht zien ze er oncomfortabel uit, maar blijken best lekker te zitten. Vanaf deze zitmeubelen is een mooi uitzicht op het bloemenlandschap aan de muur. Wie zelf in Berlijn geweest is, herkent het gebouw van de Neue Nationalgalerie direct in het Blumenstilleben No. 193. Dit markante museum is een herkenningspunt midden in het centrum van de stad. De sfeer van de omgeving wordt goed weergegeven door Henning. Door zijn kleurgebruik voelt het als het ware alsof je als toeschouwer zelf in de avondschemering naar het gebouw staat te kijken. Het geheel krijgt hierdoor een tijdloos karakter.

We want more!

De stijlkamer van Anton Henning is een mooi vormgegeven kamer met een aparte sfeer. het werk van Henning past goed in de sfeer die de architectuur van Berlage oproept. De gele bakstenen van het museumgebouw liggen binnen het kleurenpalet van Henning en lijken het interieur te versterken. Jammer blijft het beperkte aanbod aan werk van de kunstenaar, maar wie meer werk van Henning wil zien, kan in de vaste collectie van het Gemeentemuseum terecht voor een tweetal kleinere werken van zijn hand. Voor de bezoeker die nog meer Henning wil zien, is er een mooie catalogus van zijn werk te koop in de museumwinkel. Deze catalogus is zeker een aanrader. Blumenstilleben No. 193 biedt zo een eenvoudige ingang in de wondere wereld van Anton Henning, een wereld die zeker meer bezoek en onderzoek waard is.