Kijken naar de dagelijkse sores van gewone mensen

recensie: Little Men

Bioscoopbezoek levert vaak de mogelijkheid de dagelijkse besognes even te vergeten. Na het kopen van een kaartje is er twee uren lang de gelegenheid de avonturen van vaak onbekende mensen te volgen. Voordeel is dat de meeste films een kop en een kont hebben. Vanuit een eerste scène rolt een verhaal op gang, dat na ongeveer honderdtwintig minuten in veel gevallen tot een evenwichtig en duidelijk eind komt. Zo gaat het grotendeels ook in Little Men. Na het vinden van een stoel in een prettig verwarmde zaal, valt de bezoeker in de dagelijkse sores van twee gezinnen.

Regisseur Ira Sachs debuteerde in 1993 met de korte film Lady. In 1997 maakt hij zijn eerste lange bioscoopfilm The Delta. Bij de films die Sachs maakt schrijft hij mee aan de scenario’s. Het thema van de vriendschap tussen mannen is een constante in de films van de in Memphis, Tennessee geboren Amerikaan. In 2007 maakt Sachs Married Life met Pierce Brosnan en Chris Cooper. Hij vergaart prijzen in 2014 met Love Is Strange. In de film spelen John Litglow en Alfred Molina een wat ouder homoseksueel paar, dat door het verlies van banen uit New York moet vertrekken. De film is een aaneenschakeling van kleine, voor iedereen herkenbare gebeurtenissen van een wat ouder getrouwd stel. Formulieren van instanties, contracten, het huis zonder lift, de financiële zorgen en de liefde leveren mooi gespeelde scènes op.

Belofte van stilte

Ook bij Little Men heeft Sachs meegeschreven aan het scenario. De grootvader van puber Jake overlijdt. Het gezin van vader, moeder en zoon verhuist naar het huis van opa in Brooklyn. Al snel raakt Jake bevriend met Tony. De moeder van Tony is alleenstaand en Chileens. Ze huurt de benedenverdieping en winkel van het huis waar het gezin intrekt. De problemen tussen de ouders van Jake en de moeder van Tony ontstaan over het huurcontract. Moeder betaalt, zoals opa het wilde, al jaren dezelfde lage huur. De ouders willen een huurprijs die overeenkomt met de plek in de buurt en de huidige prijzen. De vriendschap van de twee jonge pubers wordt steeds sterker, maar de gezinnen worden uit elkaar gedreven door het meningsverschil over de huur. Jake en Tony geven elkaar een belofte van stilte. Vanaf dat moment praten ze niet meer met de respectievelijke ouders.

Ronkende machines

Na twee uren stapt de bioscoopbezoeker het daglicht weer in. In een display in de bioscoophal hangt een poster van Little Men. ‘An intelligent, moving and exceptional powerful drama’, staat er in grote letters boven de tekening waarop Jake, Tony en de ouders te zien zijn. Na een kort knikje wandelt de bezoeker het zonlicht in.

Intelligent? Ja.

Ontroerend? Bij momenten.

Exceptionally powerful? Hier ronkt de publiciteitsmachine van Magnolia Pictures.

Little Men is een vaardig gemaakt drama met herkenbare problemen tussen volwassenen. Bij de juiste antwoorden voor deze vraagstukken vergeten volwassenen vaak de belangen van de kinderen. De film schetst een mooi portret van ouders met problemen en kinderen die niet of pas laat worden gevraagd mee te denken over oplossingen.