Historie van vandaag

recensie: Barricade (Leoni Jansen & Izaline Calister) – Beauforthuis, Austerlitz
Barricade in Austerlitz

Verscholen in de bossen rond Utrecht ligt het plaatsje Austerlitz. Het Beauforthuis ligt direct aan de N224 die daar de bossen doorkruist. In het voormalige Nederlands Hervormde kerkje huist sinds 1989 een podium en theatercafé waar vanavond een Barricade ten gehore wordt gebracht.

Onder de titel Barricade – de kracht van protestsongs trekken Leoni Jansen en Izaline Calister het land door met een keur aan protestliedjes uit alle tijden. Iedere voorstelling nodigen zij een gast uit en brengt het tweetal diens favoriete protestliedje ten gehore. Gelukkig weten ze de keuze een paar dagen voor het optreden, zodat ze het wel kunnen instuderen.

Barricade (Leoni Jansen & Izaline Calister)Mengeling van theater en concert

De begeleiding van het duo is sober, maar zeer doeltreffend: op de akoestische gitaar speelt Erik Rutjes en afwisselend op de staande en de elektrische bas horen we Phaedra Kwant. In het Beauforthuis zijn er in tegenstelling tot andere shows geen drums. Het is zeker geen gemis, misschien zelfs weldadig in de knusse ruimte van het voormalige kerkje. Terwijl in het Koninklijke Theater Carré Bob Dylan acte de présence geeft, openen in Austerlitz de dames Jansen en Calister met het aloude Dylan-nummer ‘Blowin’ In The Wind’ en later zal het tevens zeer bekende ‘The Times They Are A-Changin’ van deze grootse protestzanger nog ten gehore worden gebracht.

Jansen en Calister vertellen over de oorsprong en aanleiding van de verschillende protestliederen en soms ook wat ze teweeg hebben gebracht. Zou bijvoorbeeld Nelson Mandela ooit de vrijheid hebben gezien als er niet luid gezongen werd ‘Free Nelson Mandela’? Het is een mengeling van theater en een concert dat zeer onderhoudend is. De vertolkingen van de liedjes zijn allen zeer smaakvol en soms zelfs verrassend te noemen door bijvoorbeeld afwisselend een couplet te zingen zoals in ‘Lili Marlene’. Bekende en minder bekende protestliedjes passeren de revue.

Vluchtelingen

Iedereen heeft wel een protestliedje dat hem of haar het meest raakt, of gewoon zo’n protestliedje dat je in je hart gesloten hebt. De gast van de avond is Felix Meurders, die als favoriet protestlied ‘Won’t Go Back’ van Rogier Pelgrim naar voren schuift. In 2012 won Rogier Pelgrim De Grote Prijs van Nederland en hij vroeg destijds aan Meurders, of hij dit liedje op de radio mocht zingen met een aantal vluchtelingen. Het liedje was destijds geschreven voor de vluchtelingen, die toen in de vluchtgarage in Amsterdam zaten. Nu het vluchtelingenprobleem actueler is dan ooit, is dit zonder twijfel de beste keuze voor vanavond. Terwijl Meurders plaatsneemt op een speciaal voor hem opgestelde stoel, zetten Jansen en Calister – zittend op het podium – het liedje in, dat ze de middag ervoor hebben ingestudeerd. Na het eerste couplet wordt tot verrassing van Meurders ook Pelgrim erbij geroepen en zingen ze gedrieën de rest van het nummer.

Daarnaast is er ook plaats voor persoonlijke favorieten. Zo zingt Calister het door haar hooggewaardeerde liedje over de zogenaamde zwarte bruiden, getiteld: ‘Black Angels’. Protestliedjes uit de tweede wereldoorlog zijn er niet zoveel, maar ‘Lili Marlene’ mag in deze dan toch zeker niet ontbreken. De show Barricade is naast zeer smakelijk ook een historische les. Zoals ook vandaag de dag een lied als ‘Imagine’ weer heel populair en actueel is als de vrede weer in gevaar is.

Live in Nederland:

za 21 nov Roden, Theater de Winsinghhof
do 26 nov Den Helder, Theater de Kampanje