8WEEKLY

Schedels met bier

Artikel: Highland Warriors

~

Je kunt tegenwoordig niet genoeg uitkijken, voor je het weet struikel je weer over een RTS game. Deze gaat over de Schotse strijd uit de tijd van Braveheart. Hoe moet ik hier in godsnaam een hele recensie over volschrijven? Ten slotte heb ik nu eigenlijk alle relevante info gegeven, en zou ik zo kunnen doorgaan naar de conclusie. Laat ik toch maar even een serieuze poging doen om iets meer over dit spel te vertellen.

RTS

Waarom men tegenwoordig denkt dat RTS de ultieme strategievorm is weet ik niet. Als je zegt dat je van strategie-games houdt, dan denkt iedereen meteen dat je een fan bent van Command en Conquer of iets dergelijks. Ik ben eigenlijk nooit een enorme fan van het RTS-genre geweest, geef mij maar turn based strategie, zoals bijvoorbeeld Civilization of Heroes of Might and Magic. RTS is mij te rommelig, te gehaast, en te veel stupide geklik.

Schedels en Voltaire

De schotten in High land warriors zien er vrij stupide uit. Niet qua graphics, want die zijn uitstekend verzorgd in dit spel. Maar de Schotse clans zijn allemaal een soort wildemannen die bier uit de schedels van hun slachtoffers lopen te zuipen. Of ze dragen de overblijfselen van hun slachtoffers aan hun riem. Er ziet in elk geval geen Schot bij met wie je een aardig potje over Voltaire kan gaan zitten kletsen.

Clans

Je hebt in dit spel vier schotse clans die allemaal hun plus- en minpunten hebben. Zo is er een clan die beschikt over magische druïden, terwijl de andere clan weer een uitstekende handelsspirit heeft. Het is aan de speler om dan te kiezen welke eigenschappen hij belangrijker vindt. Vervolgens is het het gebruikelijke RTS werk. Het bouwen van molens, het onderhouden van units en het ontdekken van land. Ondertussen kan je ook nog wat Engelsen de schedel inslaan. Om daar vervolgens bier uit te drinken.

Conclusie

Het is nog een behoorlijke opgave gebleken om hier iets zinnigs over te zeggen. Er was weinig speciaals aan dit spel, behalve de prachtige graphics. Heb je al een RTS-game waaraan je veel plezier beleeft, download dan eerst de demo van dit spel om te kijken of dit wel een aanschaf waard is. Wil je graag een RTS-game proberen, en heb je iets met geschiedenis, dan is het allemaal zeker het overwegen waard. Command en Conquer blijft de koploper in het genre.