Het dak eraf!

recensie: Metalyard @ Poppodium Atak! Enschede

Er wordt veel gegrund, gescreamd en er zijn diverse moshpits: de sfeer zit er goed in bij de eerste editie van Metalyard. Op het nieuwe metalfestival met veel nationale en een paar internationale bands gaat het dak er af.

Op stille zaterdag opent het festival Metalyard voor het eerst haar deuren in het Enschedese Poppodium Atak. In totaal geven acht bekende en minder bekende metalbands een spetterende show weg. Veel komen van eigen bodem, zoals Disquiet, Endymaeria en co-headliner Slechtvalk. Twee bands, Pariah en Abrupt Demise, komen zelfs uit de regio. Het festival krijgt een internationaal karakter door de Ierse band ForChristSake, het Duitse Nachtschatten en het hoogtepunt: de Hongaarse band Sear Bliss.

Bijzondere muziekcombinaties
Het Enschedese Pariah trapt het festival af, maar helaas wordt duidelijk dat het publiek nog moet opwarmen. De energie die Pariah op het podium geeft, slaat nog niet over op het publiek dat pas echt los gaat als Endymaeria van start gaat. De band steelt de show en valt goed in de smaak, doordat ze niet alleen gebruik maken van gitaren en drums, maar ook van een viool. Dit maakt de muziek wat zachter en staat de luisteraar toe een beetje weg te dromen.

De instrumenten van de bands bestaan met name uit drums, elektrische (bas)gitaren en gegrund, zodat andere muziekcombinaties extra opvallen. Nachtschatten valt bijvoorbeeld op omdat de drummer niet kan komen. Jammer, want de drums worden van band gespeeld. Toch hindert dat de show niet heel erg. Opvallend is ook Sear Bliss, die naast de standaard muziekuitrusting een schuiftrompet hebben, wat de muziek een extra laag geeft. De band viert met hun show de twintigste verjaardag van hun debuutalbum Phantoms.

De sfeer zit er goed in
Er staan op deze zaterdagnamiddag maar liefst acht bands op het programma. De eerste vijf spelen ieder een halfuur, waarna telkens een kwartier pauze is zodat de volgende band kan opbouwen. De laatste drie bekendere bands, Nachtschatten, Slechtvalk en Sear Bliss spelen drie kwartier. De organisatoren houden de tijd goed in de gaten, soms iets te goed. Elke band stopt op tijd, ook al loopt het opbouwen regelmatig behoorlijk uit, waardoor de speeltijd soms erg kort wordt. Dit is helaas het geval bij Sear Bliss, vooral omdat het publiek helemaal los ging. De mededeling aan het eind dat er geen toestemming was voor een toegift viel dan ook een beetje tegen.

De eerste editie van het indoor festival Metalyard smaakt zeker naar meer. Al is ‘festival’ misschien een groot woord. Metalyard vindplaats in een kleine knusse zaal in Atak, wat de gemoedelijke sfeer zeker ten goede komt. De beloofde ‘meerdere merchandisestands’ zijn in feite twee kleine tafeltjes met wat t-shirts en cd’s. Daarnaast wordt er geen eten verkocht, maar in een tijdbestek van vier tot elf komt de trek wel om de hoek kijken.

Metalyard geeft de kans om nieuwe, wat minder bekende bands te ontdekken en om te genieten van gevestigde namen. Het was zeker een succes en zou, met wat aanpassingen, zo volgend jaar weer georganiseerd kunnen worden.

Beoordeling: 3 sterren
Gezien: 26 maart @ Atak Enschede.