Franse komedie met vleugje dramatiek

recensie: Ma femme est une actrice

.

~

De sportjournalist Yvan (Yvan Attal) heeft heel wat te stellen met zijn vrouw Charlotte (Charlotte Gainsbourg) die actrice is. Vooral mannen genieten van haar ranke lijf dat regelmatig bloot op het scherm te zien is. Haar eigen man stikt van de jaloezie wanneer ze haar tegenspeler gaat verleiden. Accepteert hij het of gaat hij ook zelf op de versiertoer?

Spiernaakt

~

Zelf ziet ze er geen kwaad in, totdat de problemen met haar echtgenoot dramatisch toenemen. Wanneer ze een hele dag spiernaakt kussend en vrijend in bed doorbrengt met haar co-acteur, wordt het steeds vreemder om daarna gewoon naar haar echtgenoot te gaan. Hoewel het allemaal maar spel is, lijkt het toch echt. Bovendien voelt ze zich steeds meer tot deze rijpe co-ster aangetrokken. Dat het alleen maar spel is, wil er bij Yvan niet in. Volgens hem spelen emoties wel degelijk een rol wanneer je samen een naaktscène speelt.

Om te voorkomen dat zij en Yvan uit elkaar groeien, vraagt ze om een stand-in. Daar wil de regisseur niets van weten. Op haar reactie ‘maar ik ben bijna de enige die bloot is’ antwoordt hij dat de mensen graag genieten van haar lijf. Om haar toch enigszins tegemoet te komen, bedenkt hij zelf een creatieve oplossing.

Autobiografie

De film houdt het midden tussen autobiografie en fictie. Toch verraadt hij niets over het alledaagse leven van de hoofdrolspelers. Het is vooral een spannende mix tussen de vragen ‘wat is waar?’ en ‘wat is niet waar?’ De acteurs zetten steeds weer op tijd een masker op om hun privacy te beschermen.

De film doet qua stijl denken aan de films van Woody Allen. Hij laat zien wat er in mensen omgaat. Opvallend is de wijze waarop de spelers in deze film zichzelf benoemen. De wat slome Yvan beschrijft zichzelf als “de man van een actrice.” De enige die haar identiteit niet hoeft te bevestigen is Charlotte zelf. Haar gevleugelde uitspraak is: “Ik houd van mijn werk.” Ma femme est une actrice is een stijlvolle film vol sfeer, drama en hilarische momenten.