Leuk genoeg voor RTL4

recensie: Grijpstra & De Gier: Seizoen één

Toen Janwillem van de Wetering enkele decennia geleden zijn boeken over het duo Grijpstra en De Gier schreef, kon hij niet vermoeden dat zijn hoofdrolspelers nu op primetime bij RTL4 te zien zijn. In navolging van het succesvolle Baantjer moest deze serie de liefhebber van de iets minder ingewikkelde detectives aan de buis kluisteren. Het zal dan ook niemand verbazen dat het eerste seizoen van Grijpstra en De Gier erg aan de serie met Vledder en De Cock doet denken.

~

De norse Grijpstra (Jack Wouterse) en de iets vlottere roodharige De Gier (Roef Ragas) houden zich in de binnenstad van Amsterdam bezig met de misdaad. Zij worden bijgestaan door rechercheur Cadozo, de bloedmooie secretaresse Hetty en natuurlijk de onvermijdelijke commissaris. Met dit team worden verschillende zaken aanpakt met als vaste ijkpunten het broodje pekelvlees halverwege de aflevering en het slotaccoord als beide heren op de pont naar huis staan. Ook spelen ze samen nog een riedeltje (De Gier gitaar en Grijpstra drums), want ze hebben hun oefenruimte bij de gevonden voorwerpen. Dit is in het kort de formule van de serie, die net als grote broer Baantjer in een strak stramien is gegoten.

Stuk degelijker

~

Om direct maar de vergelijking te maken met Baantjer: de verhalen die Grijpstra en De Gier behandelen zijn een stuk degelijker opgebouwd. Was het bij de serie van De Cock zo dat je halverwege vaak al de moordenaar op het oog had, bij Grijpstra en De Gier ligt dit minder voor de hand. De serie is spannend opgezet en zelden saai om te zien. Hier komt bij dat de afleveringen ondanks de vaste punten verrassend blijven. Alle zeven afleveringen zijn totaal anders opgezet en daardoor verrassend.

Corruptie

De verhaallijnen die over meerdere afleveringen doorlopen zijn deels voorspelbaar. Zo leren we beide rechercheurs beter kennen en is er seksuele spanning tussen Hetty en Cadozo (blijkbaar blijft er niemand tegenwoordig nog televisie kijken zonder de illusie van harde seks). Deze lijnen worden goed uitgewerkt, maar zijn inhoudelijk niet echt spannend. Wel een interessant punt dat wordt aangestipt is de (vermeende) corruptie van secretaresse Hetty. Het dilemma voor haar collega’s komt hier duidelijk in naar voren.

Extra’s

De box is goed uitgevoerd, maar de menus zijn onhandig ingedeeld. Op zich weet je de weg wel te vinden, toch vind ik het persoonlijk irritant om te moeten wachten op het opbouwen van een menu. Ik wil dan gewoon door kunnen klikken. Hetzelfde geldt bij het starten van een aflevering: ik wil dan niet eerst de scene-selectie langs moeten voordat ik de hele aflevering te zien krijg. Op zich zijn er niet veel extra’s bij de serie geleverd, maar voor de volledigheid zijn alle promotie-aankondigingen van een aflevering toegevoegd. Wat ik mis is een goede reportage achter te schermen of een leuk commentaar van de makers. Waarom is de serie gemaakt zoals ie gemaakt is, of is dit gewoon de meest voor de hand liggende manier om de RTL4-kijker te interesseren?

Iets beter dan Baantjer

Grijpstra en De Gier is een stuk beter dan Baantjer. Ik mag persoonlijk graag af en toe een aflevering met De Cock en Vledder kijken: een vertrouwde rondleiding door al die bekende fragmenten die telkens herhaald worden. Grijpstra en De Gier zetten je echter iets meer aan het denken. De serie laat zich natuurlijk niet vergelijken met grootheden als Frost en Morse, maar biedt zeker een aangename vrijdagavond. Toch had in een DVD-uitvoering meer gezeten. Laat ons iets achter de schermen zien, screentests, interviews, het maakt niet uit. Het complete pakket is een goede archivering van alles wat al op TV was, maar voegt verder niets toe. Nu zie ik een serie die iets beter is dan Baantjer, maar daar blijft het dan ook bij.