Massale vernietiging

recensie: Team America: World Police

.

~

De makers van South Park, Trey Parker en Matt Stone, hebben een nieuwe film gemaakt. En alle rollen worden gespeeld door marionetten. En er is geen enkele poging gedaan om de draden waar de poppen mee in beweging worden gezet te verbergen: “Freedom Hangs By A Thread”. Vanaf het eerste moment is duidelijk dat de kijker naar een poppenkast vol humor, romantiek, seks en spektakel kijkt. De humor is ranzig, de romantiek vol tranen, de seks uitbundig en het spektakel voorspelbaar. De filmmakers jatten uit de films van James Bond, hebben Charlie’s Angels meerdere malen bestudeerd, lenen het uiterlijk van Kelly McGillis (Top Gun) voor de seksscènes en gebruiken vliegmobielen en andere vervoersmiddelen uit Thunderbirds en hebben daarmee een eigen team terroristenbestrijders opgezet. Met succes!

Acteur

~

Parker en Stone hebben het Team America volgestopt met stereotiepe helden. Joe is de sportieve sul, Sarah is de blinde vamp, Chris de specialist in gevechtssporten en Lisa is de psychologe van het stel. Ze worden geleid door Spottswoode. Deze mentor heeft het vloekwoord voor op de tong liggen. Hij vertaalt alles naar orale seks. Het team heeft versterking nodig. Acteur Gary Johnston wordt in de limousine van Spottswoode uitgenodigd en naar het hoofdkwartier gebracht. Hij moet met zijn acteerkwaliteiten de terroristen om de tuin leiden.

1000 x 9/11

Daarna verlopen de ontwikkelingen in een razend tempo. Van Caïro in Egypte verplaatst men zich naar Panama, blijkt Michael Moore een zelfmoordcommando, verenigen Amerikaanse acteurs als Alec Baldwin, Sean Penn, George Clooney en Tim Robbins zich om wereldvrede op een niet politieke manier te bewerkstelligen, voert Kim Jong II, de leider van Korea, vredesduif Hans Blix aan de haaien in zijn eigen aquarium en spreekt iedereen in wiskundige formules over 9 september. De schade aan de aarde bij een terroristische aanslag zou 1000 x 9/11 kunnen worden. Voor wat dat waard is en over die waarde laat niemand zich uit.

Knipoog

Team America: World Police is een film vol humor, verwijzingen naar eerdere spektakelfilms en veel speciaal voor de film geschreven muziek (met titels als I Need You Like Ben Affleck Needs Acting Lessons). De terroristen blijken weinig te vernietigen, Team America des te meer. Zo zit de film vol met grappige omkeringen en knipogen naar hedendaagse politiek. In deze poppenwereld is alle politiek ridicuul, zijn de echte sterren warhoofden en is het portie poppenseks dampend. Team America: World Police hangt van clichés met draadjes aan elkaar en heeft voldoende eigen smoel om overeind te blijven. Amusement met een vette knipoog.