Old School

recensie: Old School

.

In Old School betrapt advocaat Mitch (Wilson) zijn vrouw tijdens een kleine orgie. Mitch besluit dat hij seksueel niet modern genoeg is, en gaat op zichzelf wonen. Hij weet via via een mooi huis op een universiteitsterrein te ritselen. Zijn vrienden Frank en Beanie besluiten het huis te misbruiken om grote collegefeestjes te geven en hun suffe huwelijken te ontvluchten. Met name Frank gaat zich helemaal te buiten en heeft binnen no-time zijn oude bijnaam Frank ’the Tank’ weer terug.
De decaan van de universiteit vind dit allemaal maar niets en probeert Mitch het huis te ontnemen door middel van een oude regel: alle huizen op het campusterrein moeten een universitair doel hebben. Door van het huis een studentenvereniging te maken vinden Mitch en zijn vrienden een maas in de wet. Het feest kan beginnen.

Acteurs

~

Old School heeft al snel een groot probleem, en dat is aansprekende acteurs. Luke Wilson is sympathiek, maar blijft vooral een David Arquette look-a-like. Als hoofdrolspeler heeft hij het gewoon (nog) niet om een film te dragen. Vaughn doet ook zijn best, mijn zijn karakter Beanie is vrij 2-deminsionaal, en dus valt er weinig mee aan te vangen. Will Ferrel mag zich als Frank de hele film te buiten gaan aan veel onzin, en dat doet hij met verve. Toch had een aansprekend gezicht de film iets meer kunnen geven. Ryan Reynolds zette op uiterst slimme wijze de titel rol in Van Wilder neer, en bewees daarmee dat je met acteurs die niet tot de a-list van Hollywood behoren wel dat extra effect kunt krijgen. Ferrel, Wilson en Vaughn falen hier toch een beetje in.

Sean William Scott

Op de titelrol staat verder de naam van Julliette Lewis. Totaal overbodig, aangezien ze hooguit 4 minuten in de hele film te zien is, en dan wel in een hele onbeduidende rol. Als perverse vrouw van Mitch mag ze even haar gezicht laten zien. Daarna mag Ellen Pompeo komen opdraven als nieuwe ‘love interest’ voor de film. Haar poging is erg lief, maar eigenlijk is ze niet meer dan aankleding voor het hele verhaaltje. Wel uitermate geslaagd is de piepkleine rol van Sean William Scott, die de lachers al bij het eerste shot op zijn hand heeft.

Stiekem

~

Is er dan wel iets goed aan Old School? Jawel, hij stiekem eigenlijk gewoon verdomd grappig. De hele zaal lag om mij heen plat van het lachen, en dat is ook belangrijk. De flauwe, vieze, slappe en vette grappen worden geen moment geschuwd, en de film kent totaal geen pretenties. Als je de eerste foto’s en het plotje tot je neemt weet je meteen wat je kan verwachten, en dus denk ik dat fans van dit genre zich prima zullen vermaken. Kon je genieten van Road Trip, Van Wilder en American Pie, dan is deze film ook wel iets voor jou. Andere mensen kunnen hier maar beter met een flinke boog omheen lopen.