Waardig slot van een tv-generatie

recensie: The X-Files – 9e Seizoen

Na het negende seizoen moeten we de X-Files voorgoed missen. Ruim tien jaar was “the truth out there” en in het afsluitende seizoen wordt de waarheid eindelijk onthuld. Wij bespraken een tijd geleden het zevende seizoen van The X-Files en waren daar toen erg over te spreken. Tijd om ook de afsluitende serie van 22 afleveringen een plaats te geven op 8WEEKLY.

~

Voor hen die de serie de laatste tijd niet helemaal gevolgd hebben zal het even wennen zijn om het negende seizoen te zien. Dana Scully (Gillian Anderson) is met zwangerschapsverlof en heeft dus een baby gekregen. Natuurlijk is dat een heel bijzondere baby. Ook hebben de agenten John Doggett (Robert Patrick) en Monica Reyes (Annabeth Gish) de hoofdrollen overgenomen van Mulder (David Duchovny) en Scully. Gelukkig speelt vooral Scully (en ook nog even Mulder) een grote rol op de achtergrond van dit afsluitende seizoen, want ondanks de goede acteerprestaties van Patrick en Gish blijft de aanwezigheid van Scully en Mulder erg welkom.

Beklemmend

~

De serie geeft je als kijker nog steeds hetzelfde mysterieuze gevoel als hij vanaf episode nummer één gedaan heeft. De serie bestaat vooral uit donkere beelden, aangevuld me veelal erg beklemmend geluid. Als je de serie zonder beeld kijkt kun je al schrikken van de muziek of geluidseffecten. Dit maakt dan ook dat je snel tot over je oren in de donkere beelden wegzakt.

Desert Storm

Het negende seizoen begint met een legendarische dubbelepisode: Nothing Important Happened Today. Het is vanaf de eerste minuut spannend. Zoals ook bij vorige seizoenen is de afwisseling tussen de afzonderlijke afleveringen groot. Dit is de ruggengraat van het succes van de serie en deze blijft ook in dit seizoen stevig overeind. Je wordt regelmatig verrast door de originele wendingen die gemaakt worden, zoals het feit dat je in de aflevering Providence ineens in operatie Desert Storm in Koeweit zit en realistische oorlogsbeelden voor je kiezen krijgt. Dit soort extreme uitstapjes kunnen gewoon in The X-files en dat maakt de serie uniek.

Overdreven fantasie

Het is ook de kracht van de serie dat ze voor mensen die niet geïnteresseerd zijn in science fiction ook interessant is. Het speciale van The X-Files is dat bedenker Chris Carter er telkens weer in slaagt om de verhalen zo over te brengen alsof het vandaag nog bij mij in de achtertuin zou kunnen gebeuren. Bijvoorbeeld het verspreiden van een giftige stof via het drinkwater of het klonen van mensen om een supersoldaat te krijgen. Je hoeft tegenwoordig niet over een overdreven fantasie te beschikken om dergelijk ontwikkelingen als realistisch te zien. Dit maakt dat je snel meegesleept wordt in de verhaallijnen van de serie.

Druilerige zondagmiddag

De dvd van het negende seizoen is als vanouds subliem wat betreft beeld en geluid. Het is een genot om naar te kijken. Ook zijn er weer een degelijk dosis extra’s als deleted scenes, commentaar en documentaires toegevoegd voor hen die op een druilerige zondagmiddag meer willen weten over het einde van deze legendarische serie.

Televisiegeschiedenis

Het is desondanks goed dat aan de serie een einde gekomen is. Hoe goed Robert Patrick en Annabeth Gish ook hun best doen, ze zullen nooit het zelfde gevoel bij de kijker oproepen als de mysterieus mooie Scully en Fox Mulder. Je kunt op zo’n moment maar één ding doen en dat is met een waardig slot een televisiegeneratie afsluiten. Dat is gebeurd en met dit negende seizoen heel degelijk en integraal gedocumenteerd op dvd.