Het beste van een absurde familie

recensie: The Simpsons Classics

.

~

Dergelijke grootse wijsheden van de familie Simpson zijn inmiddels al vijftien jaar op de televisie te zien. Naast dat op dit moment alle afleveringen van de Amerikaanse serie op DVD worden uitgebracht zijn ook de beste afleveringen afzonderlijk uitgebracht in de serie Classics.

The Simpsons zijn oorspronkelijk bedacht door Matt Groening. Hij had een klein stripje in een regionaal tijdschrift met de naam Life in Hell toen hij werd gevraagd voor de televisieshow van Tracy Ulman om korte animaties te maken. Op dat moment ontstond de familie Simpson, die grotendeels vernoemd zijn naar de familie van Groening. In 1989 brak de serie definitief door en werden de eerste serie op televisie uitgezonden. Vervolgens werd de serie meerdere malen bekroond en is ze niet meer weg te denken uit het televisielandschap.

Geen woord Engels

~

Het zal de meeste mensen wel bekend zijn dat de animatie van The Simpsons niet echt van hoogstaande kwaliteit is. De serie kost ongeveer 1 miljoen euro per aflevering, maar dit geld gaat vooral zitten in de stemmen achter de hoofdrolspelers die gemiddeld 50.000 euro per aflevering kosten. De animatie en inkleuring gebeurt daarom in Zuid-Korea en ik heb mij laten vertellen dat het geluid er in de VS weer opnieuw onder wordt gezet omdat de Koreanen geen woord Engels spreken en er een zooitje van maken. Het accent van de serie ligt dus duidelijk niet op een flitsende animatie, maar wat wel opvalt is dat de manier waarop de figuren getekend zijn de serie juist interessant maken. De karakteristieke bolle ogen, maar ook de manier waarop de ‘camera’ gebruikt wordt zorgen er wel degelijk voor dat je de serie in wordt gezogen. Je zit constant met je neus op de gebeurtenissen en zit daardoor moeiteloos geboeid te kijken.

Absurd en grappig

De serie is erg komisch, meestal vooral door de lompheid van vader Homer en zoon Bart. Beide zijn extreem egocentrische types, die door het bijdehante dochtertje van de familie (Lisa) vaak onder de tafel geluld worden. Dit gegeven in combinatie met de omgeving van cliché Amerikaanse dorpje Springfield, vernoemd naar de daar aanwezige kerncentrale, maakt dat de geschetste verhalen vaak erg absurd zijn. Maar juist door deze absurditeit wordt de serie erg komisch. Je kunt je bij de acties van vooral Homer nauwelijks voorstellen dat je zulke domme dingen kunt doen. Hierdoor wordt de serie niet voorspelbaar wordt. Juist dit is de kracht van The Simpsons en dit maakt ook dat de serie alle afleveringen door grappig blijft.

Even knipperen

In de serie Simpson ‘Classics’ zijn er negen DVD’s met vier afleveringen verschenen, die per DVD een ander thema vertegenwoordigen. Wij keken naar DVD’s met de indrukwekkende titels als Simsons.com, On your marks, get set, d’oh, Simpsons against the world, Simpsons: heaven & hellen Sex, lies & The Simpsons. Zoals deze titels niet doen vermoeden is de serie wat betreft vormgeving erg goed in elkaar gezet en zijn er veel extra’s aanwezig zoals een commentaartrack, een paar featurettes en een trailer. Wel valt op dat de beeldkwaliteit van oude afleveringen regelmatig erg slecht is. Af en toe knipper je even met je ogen maar blijkt het beeld gewoon onscherp te zijn.

Alle episodes sterk

Met de serie ‘Classics’ krijg je een snel overzicht van de beste afleveringen van The Simpsons die de afgelopen vijftien jaar zijn uitgezonden. Doordat deze selectie heeft plaatsgevonden zijn alle episodes sterk en is elke DVD uit deze serie daardoor de moeite waard. Hoewel de beeldkwaliteit soms echt te wensen overlaat is elke aflevering is sterk en heb ik me vaak kapot gelachen.