‘Fuck me, Santa!’

recensie: Bad Santa

“Butt fucking, booze and bad behaviour,” oftewel anale seks, alcohol en asociaal gedrag: het is voor kerstman Billy Bob Thornton de heilige drie-eenheid. Bad Santa is de eerste kerstfilm die dit jaar de Nederlandse filmdoeken kleurt. De film geeft een onnavolgbare, subtiele, ranzige en komische draai aan het familiefeest. Deze kerstman houdt niet van kinderen, kijkt graag heel diep in het glas en neukt “dikke wijven zo hard in hun reet dat ze een weeklang niet rechtuit kunnen schijten.” Bad Santa is dit jaar met voorsprong de leukste kerstverrassing in de bioscoop.

~

Ethan en Joel Coen vatten eerder dit jaar het idee op om een kerstfilm te maken. Hun meest recente film, The Ladykillers, draaide met succes en de broertjes wilden een verzetje. Ze gaven twee scriptschrijvers één zin als opdracht voor een kerstfilm: “A bad Santa suddenly changes.” Billy Bob Thornton was net klaar met de tournee voor zijn tweede plaat en wilde dolgraag een rol spelen waarbij hij geen blad voor de mond hoefde te nemen en met al zijn tatoeages kon pronken. Regisseur Terry Zwigoff (Ghost World en Crumb) wilde niets liever dan een kerstfilm maken die shockeert, amuseert en tegelijkertijd een verhaal vertelt.

Asociaal

~

Het verhaal van de film is simpel. Een dronken, criminele kerstman werkt in december een aantal weken binnen een winkelketen en berooft op de laatste dag de winkel van de kerstopbrengst. Santa laat zich begeleiden door de lilliputter Marcus (Tony Cox) en na de roof vieren ze een jaar lang vakantie. Begin december begint de volgende klus. Probleem bij dit alles is dat Santa wat moeite heeft met de discipline. Hij is op zoek naar dikke wijven, is constant dronken en misdraagt zich tegenover de kinderen.

Alcohol

In de eerste scènes van de film horen we Santa schelden: “Asshole, fucking bullshit” en gaat hij over zijn nek door overmatig drankgebruik. Hij neemt midden in een winkel plaats in de stoel van de kerstman, maar zijn baard zakt af, hij stoot kinderen van zijn schoot en belooft van alles zonder rekening te houden met de ouders. Santa moet zo lang op zijn stoel zitten dat hij het dure tapijt van de winkel onder pist. De kerstman is niet gelukkig, maar hij moet de kinderen op zijn schoot toelaten om aan zijn opdracht – de kluis – toe te kunnen komen.

Ranzig

Na de kinderen gaat Santa linea recta naar de kroeg en laat zich vollopen. Daar ontmoet hij na een van zijn werkdagen Sue (Lauren Graham). Na vijf borrels liggen ze samen in de aftandse auto van Santa en roept ze: “Fuck me, Santa, fuck me!” Sue is het tegendeel van een dik wijf en er ontstaat een relatie die gebaseerd is op sympathie en vooral veel drank. Om de zaken voor Santa sociaal nog ingewikkelder te maken, ontmoet hij Thurman Merman (Brett Kelly). Deze sociaal geïsoleerde jongen spuugt Santa bij zijn eerste schootbezoek tijdens een hoestbui onder met restjes chocolade. Thurman, een blok vet van acht jaar, gelooft in het goede van de kerstman. De ontwikkelingen daarna zijn onvoorspelbaar, ranzig en voor elke toeschouwer een genot om te volgen.

Bad

Bad Santa is een familiefilm. Thornton speelt op geheel eigen wijze een verlopen kerstman, Cox is een verbaal sterke, eigengereide kompaan, Kelly speelt een ijzersterke rol als vervelend joch en Graham is de natte droom van elke man, dus ook van de kerstman. Bad Santa is een feel good movie die de komende jaren bij iedereen in de kast hoort te staan. De video of dvd kan dan voor de nodige relativering zorgen tijdens de donkere decemberdagen.