Politiek verantwoord

recensie: All the King's Men

Het boek All the King’s Men, waarmee Robert Penn Warren in 1946 de Pullitzer won, is voor het eerst in 1949 verfilmd. De BBC maakte er in 1999 een tv-film van, en recentelijk heeft Steven Zaillian opnieuw een versie uitgebracht. All the King’s Men (2006) is nu ook op dvd verkrijgbaar, en mede dankzij de acteurs die Zaillian uitkoos is het een hele degelijke film geworden.

~

Robert Penn Warren baseerde zijn personage Willie Stark op de controversiële politicus Huey Long. Stark (Sean Penn) is een ‘gewone man’ die na een wervelende campagne op het platteland van Louisiana tot gouverneur wordt verkozen. Hoewel hij zijn politieke carrière met goede bedoelingen begint valt hij al snel, zoals vele anderen voor en na hem, ten prooi aan corruptie en machtswellust. We zien zijn verhaal door de ogen van journalist Jack Burden (Jude Law), die zijn baan bij de krant opzegt en vervolgens in dienst gaat bij de charismatische politicus. Al snel wordt duidelijk dat Stark Burden gebruikt om tot zijn aristocratische familie te komen.

Geslijm

Deze uitgave is zeer uitgebreid, met meer dan een uur aan extra’s. Zo zijn er drie verwijderde scènes, waaronder een alternatief einde. Na deze extreem uitgeweide versie gezien te hebben is het goed om te weten dat de makers voor het huidige einde hebben gekozen. Dan zijn er nog vijf featurettes, waaronder een making of en een beschouwing van het boek van Warren. Hierin wordt vooral veel geslijmd en opgehemeld, iets wat vrijwel op elke dvd het geval is. Daarnaast wordt er nog ingegaan op de gewéldige locaties en hoe aardig en gastvrij de mensen van Louisiana zijn, en wordt er nog even diep gefilosofeerd over de klassieke thema’s van macht en corruptie.

Een opvallende afwezige in alle interviews is overigens hoofdrolspeler Sean Penn. De enige echt interessante extra op deze dvd is een korte documentaire over Huey Long, de politicus waar het hoofdpersonage op gebaseerd is. Echt objectief is het niet te noemen, maar er wordt een onderhoudend portret geschetst van een indrukwekkende historische figuur.

Verwarring

All the King’s Men is een film die bij de start de totale aandacht vraagt van de kijker. Een groot aantal personages en flashbacks volgen elkaar op in fragmentarische scènes, waardoor het even duurt voordat duidelijk wordt wie precies welke rol heeft en wat nu precies de situatie is in het verhaal. Als de verwarring echter eenmaal voorbij is, valt er zeker wel te genieten van deze film.

~

Regisseur Steven Zaillian heeft veel grote namen gebruikt, waaronder Anthony Hopkins, Kate Winslet, James Gandolfini, en dat komt de film zeker ten goede. De personages hebben diepgang en zitten goed in elkaar. Het verhaal dreigt tegen het einde wel iets te langdradig te worden en er is royaal gestrooid met dik er bovenop liggende symbolische beeldtaal. Ook de lange filosofische overpeinzingen van Jack Burden zijn soms erg stroperig. Maar over het algemeen is All the King’s Men gewoon een hele degelijke film met een goed uitgedacht plot, boeiende personages en een mooi in beeld gebrachte climax, al is het enigszins abrupt na het trage tempo van de film.