30 jaar Jaws

recensie: Alles wat je wil weten over een jarige haai

De meest beroemde en beruchte haai ter wereld is jarig. Het is precies dertig jaar geleden dat Jaws voor het eerst zijn kaken zette in menig badgast en in de filmindustrie, die met Jaws zijn eerste zomer-blockbuster kende. ‘Bruce’, liefkozend vernoemd naar de advocaat van regisseur Steven Spielberg, viert zijn verjaardag met een speciale 2-disc dvd editie, met meer dan drie uur aan bonusmateriaal.

~

Het is bijna onmogelijk om Jaws niet te kennen, maar voor diegene die de afgelopen dertig jaar onder water heeft geleefd, het verhaal: een reusachtige witte haai heeft van de zee rond het idyllische badplaatsje Amity Island zijn thuis gemaakt. Niet alleen jaagt hij de inwoners de stuipen op het lijf met zijn verschijning, hij eet er ook graag een paar als tussendoortje. Een drietal mannen, politiechef Brody (Roy Scheider), haai-expert Hooper (Richard Dreyfuss) en stoere man Quint (Robert Shaw) gaat er op uit om het bakbeest te doden.

Outtakes

De drie uur aan bonusmateriaal van de verjaardagsdvd bestaat uit erg fijne extra’s, maar ook uit bijvoegsels die weinig tot niets zeggen. De outtakes, op de meeste dvd’s hilarische bloopers, zijn maar een paar shots van een haperend pistool waar niemand om lacht. Ook de deleted scenes zijn niet bijster interessant. Deze scènes geven vooral meer inzicht in het dagelijkse leven van de drie hoofdrolspelers, maar het is duidelijk waarom ze de film niet hebben gehaald. Niemand zit te wachten op een saai gesprekje tussen Brody en zijn vrouw.

Documentaire

~

Gelukkig maakt de documentaire A look inside Jaws, zulke zaken meer dan goed. Hier is de meeste tijd van de extra’s in gaan zitten; dit kijkje achter de schermen duurt zelfs langer dan de film zelf. Vrijwel iedereen die in 1974 ook maar iets met de film te maken had, is opgetrommeld om er op een erg enthousiaste en boeiende manier over te vertellen. Uiteraard ontbreekt Spielberg niet, maar ook auteur van het boek (Jaws is een boekverfilming) Peter Benchley mag zijn zegje doen. Er wordt verteld hoe lastig het was om een film op zee te schieten, over de casting, de muziek (iedereen kent het Jaws-deuntje), de haaien en eigenlijk over al het denkbare.

Aandoenlijk

Verder staat er nog een lekkere retrodocumentaire op, geschoten door een aantal Britten tijdens het filmen. Een piepjonge Spielberg wordt geïnterviewd en vertelt over zijn vorige films en vergelijkt ze met Jaws. Het is haast aandoenlijk om naar deze jongeman te kijken. Daarnaast is er nog een virtuele haai te vinden op de bonusdisc, met allerlei nuttige feiten over de witte haai. Zo kan een haai bijvoorbeeld wel honderd jaar worden. De dvd wordt afgesloten door een storyboard-vergelijking.

Dankzij de prachtige lange documentaire is deze verjaardagseditie gered. Al het andere materiaal is leuk, maar niet noemenswaardig. Vreemd genoeg ontbreekt ook elk spoor van een audiocommentaar, iets wat zeker op zo’n speciale editie meer dan welkom was geweest.