De belevenissen van een filmganger

recensie: The Perks of Being a Wallflower

Aandoenlijke, sociaal onaangepaste vijftienjarige maakt vrienden. De authentieke Charlie vindt een plek waar hij thuishoort en The Perks of Being a Wallflower vindt een prachtige weg naar het witte doek.

Stephen Chbosky is zowel de auteur van de gelijknamige roman als de scenarist en regisseur van de verfilming. The Perks of Being a Wallflower was zijn literaire debuut, maar niet zijn eerste keer op de director’s chair: eerder regisseerde hij The Four Corners of Nowhere (1995). Hij schreef tevens het scenario voor de verfilming van de Broadway musical Rent (2005) en de televisieserie Jericho (2006-2008).

Emotionele achtbaan

~

Na dertien jaar verschijnt nu de verfilming van de jeugdroman die eind jaren negentig Amerika op z’n kop zette en op vele scholen werd verboden. De enige vriend van hoofdpersoon Charlie (Logan Lerman) heeft zelfmoord gepleegd, en Charlie moet daardoor vriendenloos naar de bovenbouw. Ook bij zijn ouders en oudere broer en zus kan hij niet terecht, want bij hen voelt hij zich onbegrepen. De enige met wie hij echt close was, was zijn tante Helen, die op zijn zevende verjaardag overleed na een auto-ongeval.

Charlie komt bij handenarbeid in de klas bij ouderejaars Patrick (Ezra Miller), die om onfortuinlijke redenen de bijnaam ‘Nothing’ heeft. Wanneer Charlie hem als enige van de school gewoon met Patrick aanspreekt, mag Charlie bij hem komen zitten en stelt hij Charlie voor aan zijn stiefzus Sam (Emma Watson). Via Patrick, Sam en zijn docent Engels, wordt Charlie geïntroduceerd in de liefde, waanideeën, hyperintelligentie, depressies, verdovende middelen, literatuur en het leven.

Tijdloos mooi

~

Het resultaat is een zeer monogame, energieke en ontroerende verfilming. Lerman speelt Charlie als een hele sympathieke en kwetsbare jongeman. Acteren doet hij met zijn puppyogen, waarmee hij een eenzame jongen neerzet die vragen stelt bij het leven en het hele sociale gebeuren van een afstandje bekijkt. Millers charismatische Patrick is een genot om naar te kijken; zo vol overgave en zonder schaamte speelt Miller het homosexuele karakter, welk hem veel bewondering van de kijker op zal leveren. Watson is lief en dynamisch, en de chemie tussen haar en Lerman is overtuigend. De acteurs vormen zo een prachtige drie-eenheid.

Het idee ‘buitenbeentje wordt gepest en/of genegeerd maar vindt gelijke zielen’ is niet speciaal. Wel bijzonder is dat The Perks of Being a Wallflower niet bang is om zware onderwerpen als zelfmoord en misbruik te tackelen. Hierdoor is het een authentiek, tijdloos coming-of-agedrama, met personages die je echt een warm hart toedraagt. Het toont de verschillende tinten van het opgroeien en is daarmee een delicate film die door je gedachten blijft spoken. Het soort film dat je nadat de credits afrollen nog een keer wilt bekijken, en nog een keer, en nog een keer.