Megaster met camera-angst

recensie: George Michael, a Different Story

Al is hij een artiest die niet graag in de schijnwerpers staat, toch slaagt George Michael er telkens weer in om op onvoordelige wijze in het nieuws te komen. Werd hij acht jaar geleden opgepakt in een herentoilet voor poging tot seks in het openbaar, een aantal maanden geleden belandde hij in de cel voor het in bezit hebben van cannabis. Om zijn fans te laten zien wie de echte George Michael is, besloot hij zijn camera-angst opzij te zetten en zich te laten volgen voor een serieuze documentaire over zijn leven.

“Kon ik maar thuis blijven en wachten tot mijn plaat vanzelf naar nummer één ging,” verzucht George Michael, gezeten in zijn privé-jet, op weg naar de volgende promotieklus. Natuurlijk heeft elke artiest wel eens een baaldag tijdens een tournee, maar voor George lijkt elk publiek optreden een regelrechte kwelling. Iets wat niet zozeer met het harde werken te maken heeft, maar met de aandacht voor zijn persoon waarbij hij zich ongemakkelijk voelt. Volgens Elton John, die net als Boy George, Sting en Mariah Carey in deze documentaire aan het woord komt, komt dit door onzekerheid over zijn uiterlijk. Want ook al hing zijn beeltenis vroeger op de muren van talloze meisjeskamers, George vond zichzelf tot voor kort allesbehalve knap. Of zoals hij zelf zegt: “Nu ik 41 ben, voel ik me eindelijk een beetje op mijn gemak met hoe ik eruit zie.”

Zelfspot

~

Dat George Michael zich beter in zijn vel voelt, is te merken. Liet hij zich vroeger in interviews standaard alleen van de rechterkant filmen, in deze documentaire lijkt hij zich niet druk te maken over waar de camera op inzoomt. Zijn relaxte houding past bij zijn nieuwe imago dat door schade en schande is ontstaan: het imago van de man die niet klein te krijgen is. Want ook al leek het toilet-incident het einde van zijn carrière, George sloeg terug. Zelfspot en eerlijkheid bleken zijn ultieme redding. Ook in deze documentaire spaart hij zichzelf niet, wat hem tot een aimabel persoon maakt. Het feit dat hij tijdens zijn carrière nooit scheutig geweest is met het geven van interviews, werkt in zijn voordeel. Als je hem hoort praten, hoor je geen voorgeprogrammeerde megaster, maar een gewone man die duidelijk blij is dat hij eindelijk zichzelf kan zijn.

In George Michael, A Different Story komen niet alleen de bekende verhalen aan bod. De zanger vertelt ook over zaken waarover in de pers minder te lezen viel, zoals over zijn aan aids overleden partner Anselmo. Aangrijpend is het moment waarop hij vertelt hoe hij tijdens het herdenkingsconcert voor Freddie Mercury op het podium stond te zingen, terwijl hij in gedachten bij zijn vriend was die aan dezelfde ziekte leed als de geëerde zanger. Hoe moeilijk hij het ook had zich staande te houden, naar eigen zeggen was het zijn beste optreden ooit.

Sterke nummers

~

En uiteraard ontbreekt de muziek ook niet. Van het eerste Top of The Pops-optreden, van Wham! tot Amazing: alles komt voorbij. Opvallend bij het zien van al deze clips, zijn niet alleen de diverse looks die George in de loop der jaren heeft gehad, maar ook dat hij echt heel veel sterke nummers op zijn naam heeft staan. Iets wat je door de commotie rondom zijn persoon bijna was vergeten.

Al deden zijn acties eerder veel stof opwaaien, deze documentaire zal dat zeker niet doen. Hoewel het een informatieve en verhelderende film is, was het leuker geweest als de camera George meer had gevolgd, in plaats van hem te filmen in een interviewsetting. Leuk om te zien, maar geen must.