Lood om oud ijzer?

recensie: Iron Man 3

De JT Bioscopen organiseerden afgelopen nacht een Marvel Marathon: The Avengers en Iron Man 3 voor een zacht prijsje. Ondergetekende was aanwezig en het resultaat was een vermakelijke avond, 5 uur door een 3D-bril turen en frequenties die de M&M’s in de maag doen rammelen.

De zaal zat vol met een gemengd publiek. Even was ik vergeten dat er vrij veel vrouwen zijn – alvast mijn excuses aan de vrouwen die voor de film kwamen – die in katzwijm vallen wanneer ze Robert Downey Jr. zien. Het feit dat hij nogal destructief bezig is lijkt niet te deren, als ik me mag baseren op de gesprekken aan mijn rechterzijde tijdens de pauze. Uitspraken als ‘Hij wordt elk jaar knapper’ en ‘Hij schijnt heel klein te zijn in het echt, maar m’n IMDb-app geeft z’n lengte niet weer’ gevolgd door ‘Ach, dat is ‘em vergeven’ stonden in schril contrast met mijn linkerzijde, waar de stripboeken uitvoerig werden besproken.

~

De marathon was meer dan slechts een leuke promotie, want al snel blijkt dat Iron Man 3 zich afspeelt na de buitenaardse invasie uit The Avengers. Die film nog eens kijken voordat je naar Iron Man 3 gaat is dus geen overbodige luxe. Bij zijn poging om Manhattan te redden van een nucleaire explosie, een reddingsactie waarbij een enkeltje ruimte onvermijdelijk leek, heeft Tony Stark een posttraumatische stress-stoornis opgelopen. Sinds een jaar worden filmhelden steeds menselijker en kwetsbaarder; met Bruce Wayne die mank loopt en de James Bond die geen stilstaand doelwit meer kan raken. En Tony Stark is daarop geen uitzondering.

Ideale zelfmoordterrorist

Naast de PTSS zijn er ergere dingen, want uiteraard is er ook een nieuwe bad guy. Deze keer valt de eer toe aan Guy Pearce, die een stuk flamboyanter en intelligenter overkomt dan zijn voorganger Mickey Rourke. De kettingzwaaiende, gefrustreerde Rus was een klein dieptepuntje in de Iron Man-reeks, maar met Guy Pearce is het genieten geblazen. Hij vertolkt Aldrich Killian, een wetenschapper die DNA zo weet te manipuleren dat ledematen weer aan kunnen groeien. Een vervelende bijwerking is dat sommige mensen na de behandelingen ontploffen, waardoor Killian tevens de ideale (zelfmoord)terrorist heeft gecreëerd.

~

Naast de vleesgeworden stripheld en de antagonist zijn ook Pepper Potts (Gwyneth Paltrow) en James Rhodes (Don Cheadle) weer van de partij. Nieuw zijn Rebecca Hall, die botanist Maya Hansen speelt, en Ben Kingsley als The Mandarin, een gestoorde en flegmatieke man die het voorzien heeft op Tony Stark in het bijzonder en Amerika in het algemeen. Stuk voor stuk zet de cast overtuigende personages neer, al is Maya evenals haar plottwist een wat doelloze toevoeging aan een verder gebalanceerd plot.

Iron Man 3 borduurt vooral voort op de aspecten die voorgaande films succesvol maakten. Met Robert Downey Jr., die sinds Kiss Kiss Bang Bang met zijn charisma en humor door praktisch iedereen gewaardeerd wordt, heeft Marvel een ijzersterke acteur in handen. Hij is ideaal voor dit soort rollen en kan praktisch in zijn eentje de serie gaande houden. Maar gelukkig heeft de film ook meer te bieden dan alleen de zelfingenomen miljardair.

Niet ijzersterk

~

Naast de aantrekkelijke hoofdpersoon wordt er spaarzaam maar effectief gebruik gemaakt van 3D. Vooral een scène waar reflecties in glas – denk aan de cockpitscène van Avatar – in verschillende dieptelagen te zien zijn is indrukwekkend, maar ook scènes onder water zijn sterk. Daarnaast is de chemie tussen Downey Jr. en Paltrow nog altijd even sterk en is de film op grafisch vlak meer dan in orde.  Er moet worden geconcludeerd dat het derde deel beter is dan zijn voorganger, maar het niveau van The Avengers wordt net niet gehaald.

Dat zit hem vooral in de uitwerking van Killian. Hij is weliswaar overtuigend, maar waarom DNA-veranderingen zouden leiden tot vuurspuwen, vuurvaste handen en onaangename persoonlijkheden wordt niet echt duidelijk. Alsof de regeneratie van ledematen niet genoeg is? Ook Killians doel wordt maar zeer summier aan de kaak gesteld, waardoor een gevoel van dreiging uitblijft – iets dat Loki in The Avengers wél wist uit te dragen, zij het op een komische en pathetische manier. De spanning is niet bepaald om te snijden en daar laat Iron Man 3 wat kansen liggen. Geen topfilm, maar desalniettemin erg vermakelijk.