Voer voor tienermeisjes

recensie: Endless Love

In 1981 verscheen de eerste verfilming van de door Scott Spencer geschreven roman Endless Love. Regisseuse Shana Feste doet dat over, maar trekt qua verhaallijn haar eigen plan door te spieken bij Nicholas Sparks, de koploper wat betreft romantische verhalen. Het resultaat is een slecht aftreksel van  The Notebook dat bestaat uit een reeks onwaarschijnlijkheden en wat voer voor tienermeisjes.

De film draait om de zeventienjarige star-crossed lovers Jade (Gabriella Wilde) en Daniel (Alex Pattyfer). Dat Wilde eruit ziet als een Victoria’s Secret-model weerhoudt Feste er niet van om haar een buitenbeentje te laten vertolken dat na de dood van haar broer nog weinig vrienden heeft. Magic Mike acteur Pettyfer komt daarnaast met zijn zelfverzekerde look ongeloofwaardig over als romanticus die pas na vier jaar de moed heeft om haar aan te spreken. Als aanleiding voor deze ontmoeting gooit Feste er een weinig origineel, maar bekende truc in: op het moment dat Jade haar boek laat vallen, raapt Daniel het op waarbij de vonk – uiteraard – meteen overslaat.

Geloofwaardigheid is ver te zoeken

~

Dankzij David transformeert Jade langzamerhand van verlegen muurbloempje tot levensgenieter. Deze transformatie begint bij het organiseren van een huisfeest. Aangezien ze zelf geen vrienden heeft,  zorgt David voor de stoet aan feestgangers. Dit zou een een doorsnee Amerikaans huisfeest geweest zijn als niemand het idee opperde om per koppel een choreografie in te studeren en die vervolgens net als bij Dancing with the Stars voor elkaar op te voeren. Vanaf dat moment gaat de opbloeiende liefde gepaard met weinig dialoog, waardoor het lijkt alsof ze maar een ding met elkaar gemeen hebben: een appetijtelijk smoelwerkje. Voor de hartstochtelijke eerste keer blijft Feste in het straatje van de clichés. De daad vindt namelijk plaats voor een brandende open haard, ook al speelt het zich af in de zomer.

Net zoals in The Notebook is de vader van Jade, Hugh Butterfield (Bruce Greenwood), het niet eens met haar keuze voor Daniel vanwege het verschil in sociale klasse. Als blijkt dat Daniel wel degelijk plannen heeft om te studeren, kun je jezelf afvragen waarom hij reageert alsof zijn dochter zojuist een loverboy in huis heeft gehaald.

Liefde samengevat in een videoclip

~

De lovebirds trekken zich daar echter niets van aan. Feste laat in een montageshot zien hoe de twee van elkaar genieten terwijl ze staan te dansen bij een concert, fietstochtjes maken, watergevechten houden, samen in bad zitten enzovoorts. In combinatie met het hippe lied Pumpin Blood klinkend op de achtergrond worden tienermeisjes even op hun wenken bediend. Het gelukzalige gevoel van de verliefde pubers komt over en het zal ze wellicht doen smachten naar hun eigen eerste liefde, of anders wel naar Alex Pettyfer.

Het obsessief beschermende gedrag van Hugh tegenover Jade valt later enigszins te verklaren nadat Feste de focust legt op het feit dat hij de dood van zijn zoon nog niet heeft verwerkt. Het gevolg is dat hij alles op alles zet om het paar uit elkaar te krijgen. Vanzelfsprekend overwint echte liefde al die obstakels. Hoewel Wilde en Pettyfer fysiek voortreffelijk bij elkaar passen en daardoor enige chemie hebben, komt hun relatie geenszins in de buurt van die van Allie en Noah uit The Notebook. De kijker wordt daardoor emotioneel onvoldoende meegesleurd in het liefdesverhaal.