Nieuw avontuur van ’s werelds bekendste spion

recensie: Skyfall

Zitten en genieten, want Skyfall is een schot in de roos. Van buiten hard en genadeloos, van binnen zacht en bezaaid met twijfel: James Bond is terug en beter dan ooit.

Van tevoren werd gedacht dat Sam Mendes, de eerste Bond-regisseur met een Oscar onder de riem, niet geschikt zou zijn om een actiefilm als James Bond te regisseren. De critici blijken ongelijk te hebben. Skyfall wordt nu al getipt als beste Bond ooit, niet in de laatste plaats door de adembenemende actiescènes.

Terug uit de dood

~

De film opent met een daverende achtervolgingsscène in Istanbul waar James Bond (Daniel Craig) en zijn collega Eve (Naomi Harris) jacht maken op een datastick met daarop zeer belastende informatie over MI6. Informatie die in verkeerde handen de doodsteek voor de Secret Service zal betekenen. Als Eve, in opdracht van hun leidinggevende M. (Judi Dench), James Bond neerschiet, gaat iedereen er vanuit dat de superspion is overleden.

Na de veronderstelde dood van James Bond liggen M. en MI6 onder vuur. De bedreiging komt zowel van binnen als van buiten. Door de overheid worden er vragen gesteld bij het nut van MI6 nu de maatschappij digitaal wordt gecontroleerd, en dan is er nog superboef en voormalig 00-agent Silva (Javier Bardem), die een een persoonlijke rekening met M. wil vereffenen. Er is maar één man die al dit dreigende onheil het hoofd kan bieden, en gelukkig blijkt al snel dat James niet is overleden.

Na zijn aanvaring met de dood oogt hij ouder, zorgelijker en vermoeider. De groeven in zijn gezicht en zijn sombere oogopslag doen beseffen dat hij ook slechts een mens is en, zoals te zien in de openingsscène, sterfelijk. Deze vermenselijking van het personage, zeer overtuigend neergezet door Craig, zorgt voor oprechtheid en dat maakt Skyfall tot een elegante, intelligente en geloofwaardige film.

Jubileum

~

Op de vijftigste verjaardag van James Bond weet Mendes het publiek met Skyfall een passend jubileumcadeau te geven. De film weet alle geijkte Bondelementen – snelle auto’s, mooie vrouwen en excentrieke tegenstanders – samen te smeden tot een meer dan tweeënhalf uur durend actiespektakel dat geen minuut verveelt. Daniel Craig laat zien waarom hij in één adem wordt genoemd met Sean Connery. Hij doet een serieuze gooi naar “beste Bond ooit”: hij acteert met zijn geweldige fysiek en zijn krachtige, uit steen gehouwen kop is stoerheid troef. Javier Bardem stelt ietwat teleur als superschurk, maar de optredens van de altijd zeer sterke en overtuigende Judi Dench, Albert Finney en Ralph Fiennes (de opvolger van M.) maskeren dit gemis met gemak.

Deze nieuwe James Bond is een stuk serieuzer en grimmiger dan vrijwel al zijn voorgangers. Dit is een formule die aanslaat. Naast het redden van de wereld moet James Bond deze keer ook een nieuw publiek aanspreken en overtuigen, en deze missie is met Skyfall meer dan geslaagd.