Eerlijke hardwerkende misdadigers

recensie: The Bank Job

Wie zich altijd is blijven afvragen wat het verhaal is achter de onopgeloste bankroof in de Londense Bakerstreet, krijgt nu een mogelijk antwoord in The Bank Job.

~

Het is 1971. Michael X heeft zich vernoemd naar Malcolm X en claimt op te komen voor de zwarten, maar hij is in werkelijkheid een gevaarlijke misdadiger. Foto’s van de seksuele uitspattingen van een lid van het Engelse koninklijk huis stellen hem in staat om ongestoord zijn gang te gaan. De Britse geheime dienst geeft agent Tim Everett, de James Bond van de film, de opdracht om het pikante beeldmateriaal in handen te krijgen. De foto’s liggen in het persoonlijke kluisje van X bij een bank in de Londense Bakerstreet. De kleine crimineel Terry wordt zonder het te beseffen gerekruteerd om het werk van Everett op te knappen. De spil tussen Terry en Tim is het wonderschone ex-model Martine Love. Zij komt met het idee naar haar jeugdvriend Terry om de bank te beroven. Volgens haar kan het niet fout gaan. Terry heeft schulden, dus trommelt hij zijn criminele vriendjes bijeen.

D-Notice

~

The Bank Job is gebaseerd op het verhaal van de onopgeloste bankroof van de Lloyds Bank op de hoek van Baker Street. De bankrovers huurden een tassenwinkel twee huizen naast de bank en groeven vanaf daar een tunnel naar de kluis. Een radioamateur ving de gesprekken op die de bankrovers hadden met het bendelid dat op de uitkijk stond. Hij belde de politie, maar die kon er niet achter komen welke bank werd beroofd. Dus gingen de bankrovers er van door met 500.000 pond plus een hoop kostbaarheden uit kluisjes. De radiofragmenten werden aan de media gegeven, in de hoop dat iemand de stemmen van de bankrovers zou herkennen. Maar na een paar dagen vaardigden de Britse autoriteiten een D-Notice uit, waarin de media werden gevraagd te stoppen met de berichtgeving in het belang van de nationale veiligheid. Volgens de film draait de hele bankroof om het veilig stellen van een aantal pikante foto’s van prinses Margaret. Zekerheid over deze speculatie zal er pas zijn als in 2054 het overheidsdossier over Michael X mag worden geopend.

Eerlijke bankrovers

~

De Australische regisseur Roger Donaldson (Thirteen Days, The World’s Fastest Indian) levert vakwerk af. Hij zet de tijdsgeest van de jaren zeventig overtuigend neer met opgewekte kleurenpatronen, idealistische ideeën en de vrije seksmoraal. Michael X komt er slecht vanaf als keiharde crimineel die zich voordoet als idealist. Ook MI5, de Britse geheime dienst, wordt op de hak genomen. De helden zijn de bankrovers. Stuk voor stuk eerlijke hardwerkende mannen die het verdienen om er met de buit van door te gaan. Althans, volgens de film. In de kluisjes zitten dingen die extra verhalen met zich meebrengen. Zoals een boekje met daarin de namen van corrupte agenten en compromitterende foto’s van hoogwaardigheidsbekleders in een bordeel. Deze plotlijnen zijn goed met het hoofdverhaal verweven. Maar de verhaallijn van de vrouwelijke spion had de regisseur eruit moeten knippen. Het belang van haar spionagewerk in de bende van Michael X is onduidelijk en de film besteedt er bovendien te weinig aandacht aan om de interesse te kunnen wekken. Op de cast valt weinig aan te merken. David Suchet (bekend van zijn rol als Agatha Christie’s Poirot) maakt indruk als de chique pooier Lew Vogel.

Het romantiseren van een bankroof werkt gegarandeerd, zeker als het gaat om een waargebeurde misdaad. Maar de uitwerking had in dit geval origineler gekund. The Bank Job doet qua opzet veel denken aan andere films met hetzelfde thema, zoals Ocean’s Eleven. Alle basisingrediënten zijn aanwezig: de bonte groep van bankrovers met ieder een ander specialisme, de corrupte agent, en de mooie vrouw die het hoofd van de bendeleider op hol brengt. Toch zal The Bank Job niemand vervelen, vanwege de spanning, de sfeer van de jaren zeventig en de Britse humor.