Memorabel deplorabel

recensie: Battlefield Earth

~

John Travolta is bekend geworden door films als Grease, Saturday Night Fever en natuurlijk Pulp Fiction (voor de 2 laatst genoemde films ontving hij zelfs een Oscarnominatie). Hij heeft sindsdien een aantal goeie films gemaakt (denk aan Face Off, Get Shorty en A Civil Action) en een aantal zeer middelmatige (herinner de zich eeuwig herhalende tv-film Look who’s talking).

In 2000 is er dan Battlefield Earth, een film over een superieur buitenaards ras dat in het jaar 3000 het heelal probeert over te nemen. De aarde gebruiken zij eigenlijk alleen nog maar om goud te winnen. Mensen worden als slaven behandeld, en ons ras is aan het uitsterven. Totdat één man (Barry Pepper, Saving Private Ryan) bedenkt dat nog niet alles verloren is en besluit op te staan tegen de Psyclo’s, het buitenaardse ras.

Dit is het verhaal in een notendop, verder hoef je er eigenlijk ook niets over te weten. Alles in de film is al eens gedaan (met dank aan Star Wars en The Matrix), maar Battlefield Earth weet het zo slecht over te doen dat het bijna memorabel te noemen is.

Het script klopt van geen kant en de schrijvers hadden totaal geen idee wat ze aan het doen waren. Hopelijk besluit regisseur Roger Christian om nooit van zijn leven meer een film te regisseren, hij dient het maar bij Art Direction te houden. Hier won hij immers ooit een Oscar voor (voor zijn werk in Star Wars).

Travolta dan. Ik ben niet degene die Travolta compleet zal afzeiken (en afschrijven) door zijn rol in deze film. Je ziet onder het belachelijke personage dat hij speelt (Hoofd beveiliging van de Psyclo’s) , toch een degelijke acteur die veel meer kan dan in zo’n B-film spelen.

Niets blijft Battlefield Earth bespaard. Ook critici in Hollywood stampten de film de grond in, en het was dan ook niet verrassend dat deze film alle “Razzies” in de wacht sleepte (de tegenhanger van de Oscars, voor de slechtste films van het jaar): slechtste film, slechtste regisseur, slechtste acteur (Travolta), slechtste script, slechtste bijrol (Pepper). En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ongelooflijk dat een film met zo’n enorm budget (73 miljoen) zo enorm kan falen op alle mogelijke vlakken (script, acteren, regie, plot).

Diep triest, snel weer vergeten en nooit meer over praten.