Van brave huisvader tot inventieve actieheld

recensie: Firewall

Het begint inmiddels een stereotype karakter van Harrison Ford te worden: de kwetsbare, ‘gewone’ man, die zich met het mes op de keel ontpopt tot een inventieve actieheld. We zagen hem zo in films als Air Force One en The Fugitive. Firewall is wat dat betreft geen uitzondering. De film is nu op dvd te verkrijgen en dat betekent voor de liefhebbers van dit soort typische Ford-films weer een aanwinst voor de verzameling.

In deze actiethriller van regisseur Richard Loncraine (o.a. Wimbledon en Band of Brothers) speelt Ford de rol van Jack Stanfield, een IT-specialist bij een grote bank. Hij heeft een mooie vrouw (Virginia Madsen), twee leuke kinderen en een prachtig huis. Maar hij heeft ook het financiële beveiligingssysteem op alle bankrekeningen ontworpen en het is dan ook niet vreemd dat malafide types met snode plannen hem al snel weten te vinden.

~

Terwijl meestercrimineel Bill Cox (Paul Bettany) Stanfields gezin thuis in gijzeling houdt, moet de goedaardige computerexpert zijn eigen beveiligingssysteem kraken en de kidnappers honderd miljoen dollar bezorgen. Maar Jack Stanfield is ook niet van gisteren en vindt ondanks zijn benarde situatie de inventiviteit om de kidnappers te slim af te zijn. Vechtend en ‘hackend’ bindt hij de strijd aan met zijn vijanden, om zijn gezin uiteindelijk weer in veiligheid te krijgen.

Amerikaanse moraal ten top

Firewall is niet de meest originele film in het actiethrillergenre. De standaard Amerikaanse symboliek waarbij het goede van het kwade wint en de typisch Amerikaans moraal van ‘je familie komt altijd op de eerste plaats’ liggen er duimendik bovenop.

~

Hoewel het verhaal niet veel verrassingen met zich mee brengt en de personages weinig psychologische diepgang vertonen, is het acteerwerk van hoofdrolspelers Ford en Bettany toch geloofwaardig en dat maakt de film weer beter. De rol van koele, gedistingeerde schurk is Bettany op het lijf geschreven en de wanhoop van Jack Stanfield als een doodnormale man die niets meer te verliezen heeft, wordt perfect gespeeld door Ford. De inmiddels 64-jarige Ford springt en rolt misschien niet meer zo soepel en vitaal door het beeld als in zijn vroegere Indiana Jones-jaren, toch bewijst hij dat het genre van de actiethriller hem nog goed ligt. Voor de trouwe Ford-fans is Firewall dan ook zeker de moeite van het bekijken waard.