Creatief met pixels

recensie: Pixar Short Films Collection

.

Het is elke keer weer een prettige verrassing om in de bioscoop, voorafgaand aan de nieuwste Pixarfilm, getrakteerd te worden op een kort voorfilmpje. Zo ging dat vroeger dus in de bioscoop, en je vraagt je af waarom er niet vaker korte films voor de hoofdfilm geprogrammeerd worden. Al die korte filmpjes van Pixar zijn nu op de dvd Pixar Short Films te vinden. De titel heeft als toevoeging ‘Volume 1’, en dat wijst er op dat de korte film in handen van Pixar nog volop toekomst heeft.

<em>For the Birds</em>
For the Birds

Een tip voor eenieder die deze dvd gaat bekijken: ga eerst naar de extra’s en bekijk de documentaire over de geschiedenis van Pixar. Je krijgt dan een goed inzicht in de ontwikkeling van de computeranimatie en het maakt het ontzag voor de mensen achter al die briljante korte en lange films alleen maar groter. Want gemakkelijk was dit terrein in de begindagen allerminst: het is nauwelijks meer voor te stellen, maar de computers van toen hadden een fractie van de rekenkracht van een hedendaags mobieltje. Bovendien waren de mensen die computeranimaties maakten dezelfde mensen die de programmatuur daarvoor moesten schrijven.

Nerds

<em>Geri's Game</em>
Geri’s Game

Pixar was begin jaren tachtig nog een bedrijf dat voornamelijk hard- en software ontwikkelde die door de overheid en het bedrijfsleven werd afgenomen. Het is aan een stel enthousiaste nerds met enorm veel doorzettingsvermogen te danken dat Pixar uiteindelijk is geworden wat het nu is. Want zij liepen met een droom rond: films maken met behulp van de computer. Toen ze hun eerste filmpje gingen maken huurden ze daarom animator John Lasseter in, die afkomstig was van Disney. Het resultaat was The Adventures of André & Wally B. (1984). Nu maakt het filmpje nauwelijks nog indruk, maar toen het destijds voor het eerst op een computeranimatiebeurs werd vertoond werd de zaal zo’n beetje afgebroken. De toeschouwers hadden zelfs nauwelijks in de gaten dat het filmpje nog niet helemaal af was.

Emotie

<em>Luxo Jr.</em>
Luxo Jr.

Het was de combinatie van technische voorsprong met een ‘echt’ verhaal (hoe simpel ook) die uniek was. Het verhaal en de personages werden nooit uit het oog verloren. Want als je een lampje (Luxo Jr.) of een eenwieler (Red’s Dream) emoties weet mee te geven, dan doe je als verteller iets goed. Een van de hoofdfiguren uit de begindagen – het lampje Luxo Jr. – werd zo’n icoon dat het zelfs in het logo werd verwerkt.

<em>Lifted</em>
Lifted

De grote droom van het team animators was om uiteindelijk een lange speelfilm te maken, maar voordat dat baanbrekende moment aanbrak met Toy Story (1995, John Lasseter), hield het bedrijf zich naast het produceren van commercials bezig met het maken van nog meer korte films. Hierbij werden de grenzen van wat computer- en verhaaltechnisch mogelijk was steeds weer verlegd. Red’s Dream (1987) – over een eenwieler met een droom – was vooral qua computeranimatie een enorm grote stap vooruit. Knick knack (1989) – een sneeuwpop probeert uit zijn sneeuwbol te ontsnappen – was daarentegen een geslaagde poging om een wat meer slapstickachtige cartoon in de traditie van Chuck Jones (Bugs Bunny, Road Runner) te maken.

<em>Boundin'</em>
Boundin’

Sommige filmpjes vloeiden voort uit de lange Pixarfilms, zoals Mike’s New Car (Monsters Inc.), Jack-Jack Attack (The Incredibles) en Mater And The Ghostlight (Cars). Anderen werden en worden gebruikt om nieuwe technieken uit te proberen en talent een kans te geven, waarbij je alleen maar bewondering kunt hebben voor de fantasie en gevoel voor timing van de makers. Want een opa die schaakt met zichzelf in Geri’s Game (1998), een strijd tussen twee middeleeuwse eenmansbands in One Man Band (2006) of een leerling-marsmannetje dat iemand moet leren ontvoeren in Lifted (2006) zijn kleine pareltjes. Pareltjes die nog steeds erg nieuwsgierig maken naar toekomstige Pixarproducties.

Op de dvd staan naast de dertien filmpjes, allen te beluisteren met audiocommentaar van de makers, nog vier Sesamstraatfilmpjes met Luxo Jr. in de hoofdrol en de al genoemde documentaire over de geschiedenis van Pixar.