Ja zuster, nee zuster

recensie: Ja zuster, nee zuster

Zoals dat zo vaak gebeurt met zaken uit het verleden, heeft ook de tv-serie Ja zuster, nee zuster inmiddels de status “legendarisch” gekregen. Waarom precies blijft, ook na het bekijken van deze DVD, onduidelijk. Gelukkig is de remake een stuk leuker.

~

Loes Luca speelt in deze nieuwe versie de rol van zuster Klivia van het gelijknamige rusthuis. Ze wordt samen met haar patiënten al in de eerste scène van de film door hun nare buurman Boordevol (Paul R. Kooij) voor de rechter gedaagd omdat het rusthuis volgens hem allesbehalve rustig is. Vooral de Ingenieur (Beppe Costa), een uitvinder van onduidelijke komaf, moet het ontgelden vanwege de regelmatig mislukkende proefjes die hij in de kelder van het rusthuis uitvoert. Als medebewoonster Jet (Tjitske Reidinga) dan ook nog verliefd wordt op de charmante inbreker Gerrit (Waldemar Torenstra) zijn de rapen gaar.

Zenuwen

Pieter Kramers campy update hangt tussen parodie en hommage in, en is daarmee een voortzetting van zijn werk met Arjan Ederveen, waaronder Theo en Thea en 30 Minuten. De film zelf heeft weinig om het lijf, maar het is duidelijk te zien hoeveel plezier iedereen heeft gehad bij het maken ervan. Dit is ook goed te zien aan de aankleding: tijdschriften, blikjes en sigaretten zorgen voor een prettige jaren 50-sfeer. Loes Luca en Paul de Leeuw (in zijn rol van de wel erg vrouwelijke kapper Wouter) zijn de overduidelijke sterren van de film: ze hebben de beste teksten en overacteren er op los. De rol van Buurman Boordevol had beter wat ingeperkt kunnen worden, want zijn stem gaat al na de eerste scènes op de zenuwen werken.

Belletje

~

Natuurlijk moet de film het voor een groot deel hebben van de (eveneens “klassieke”) liedjes van Harry Bannink en Annie MG Schmidt. Ik kende ze geen van allen, al ging bij Mijn opa wel ergens vaag een belletje rinkelen, en na drie keer kijken weet ik dat ik geen groot fan zal worden van de tuttige liedjes. Het helpt ook niet dat vijftien originele songs uit de serie op de DVD zijn toegevoegd als extra’s. De zwart-wit beelden zijn soms van abominabele kwaliteit en zo te zien lagen de eisen voor zang en dans in de late jaren 60 een stuk lager dan tegenwoordig: de mondbewegingen komen zelden overeen met de geluidsband. Voor de fans een ongetwijfeld onmisbare aanvulling op de film, zeker omdat het overgrote deel van de originele opnamen verloren zijn gegaan.

Karaoke

De rest van de DVD is ruim gevuld met onder meer verwijderde scènes, bloopers, trailers, foto’s, een reclamespotje voor het Rode Kruis en een Making Of, die voor co-producent Avro gemaakt is en bedoeld is voor de mensen die de film nog niet hebben gezien. Het grote deel dat opgaat aan het vertellen van het verhaal had, zeker voor deze DVD, beter besteed kunnen worden aan meer beelden van achter de schermen, want die zijn interessant en vaak erg grappig. Ook jammer is het feit dat regisseur Pieter Kramer vrijwel niet in beeld komt. Ik had een interview of commentaartrack met hem erg interessant gevonden voor de technische kanten van de film. Een hele leuke optie, die ik nog nooit eerder op een DVD ben tegengekomen, is ten slotte de karaoke-ondertiteling, waarmee je tijdens de film mee kunt zingen met de vele liedjes.

Ja zuster, nee zuster is een aanstekelijke film die met veel humor en liefde voor het bronmateriaal is gemaakt. De DVD is door de inhoud en de bijgeleverde extra’s vooral voor fans van de serie en/of de film onmisbaar.