Amerikaans-Nederlands drama verdient tijd en geduld

recensie: The Clearing

Filmrecensenten en buitenlands succes door Nederlandse filmmakers: het blijkt keer op keer een slecht huwelijk. Pieter Jan Brugge schreef een scenario voor een film, gebaseerd op de ontvoering van Gerrit-Jan Heijn. Brugge kreeg een prachtige cast bij elkaar en regisseerde een film die vooral de spanningen van een ontvoering in beeld brengt. En wat zeggen de Nederlandse criticasters? “De toeschouwer kent de afloop, dus is er te weinig gedaan met de spanningsboog!” “Een niet overtuigende thriller.” Terecht? Brugge heeft een film gemaakt waarin hij de acteurs en actrices de ruimte heeft gegeven om te spelen. Duidelijk is dat hij een ingetogen film heeft gemaakt, die binnen het huidige aanbod weldadig aandoet. Robert Redford zonder make up, Helen Mirren in een stille rol en Willem Dafoe die eindelijk weer eens acteert. The Clearing is een film die complimenten verdient.

~

Robert Redord speelt Wayne Hayes, een zakenman in de nadagen van zijn carrière. Na een ontbijt geeft hij zijn vrouw Eileen een kus en stapt in zijn auto. Elke morgen dezelfde routine. Tot hij op een ochtend staande wordt gehouden. Arnold Mack (Willem Dafoe) tikt op de autoruit en vraagt wat tijd. Hij stapt met een pistool in de hand in de auto. De twee mannen blijken elkaar te kennen. Redford is de geslaagde zakenman en Dafoe de ontslagen werknemer, die thuis slachtoffer is van zijn bazige vrouw en inwonende schoonvader.

Omzwervingen

~

De film ontwikkelt zich daarna op twee niveaus. Thuis is er sprake van lichte paniek. Redford kan niet zo maar verdwenen zijn en langzaam krijgt de kijker meer informatie over de omzwervingen van Redford als man en als minnaar. De ontvoering volgt de informatie in de thuissituatie op de voet. Redford en Dafoe hebben elkaar eerder ontmoet en vanuit deze ontmoeting komen er gesprekken op gang. Dafoe leidt Redford een bos in en deze moet voor het eerst in zijn leven de hakken in het zand zetten. Hij probeert te weigeren, maar vergeet de ernst van de situatie goed in te schatten.

FBI

The Clearing is een film die vooral acteerwerk laat zien. Redford is na zijn ochtendritueel overgeleverd aan een man die zich slechts bezighoudt met zijn eigen toekomst. Dafoe heeft een beslissing genomen en daarbij mogen slachtoffers vallen. Redford begrijpt pas laat zijn penibele situatie. Thuis overdenkt Eileen, een rol van de Engelse actrice Helen Mirren, haar huwelijk en probeert de informatie van de FBI een plek te geven in haar dagelijks leven. Haar kinderen komen thuis en proberen steun te geven.

Valse snor

In The Clearing wordt ingetogen geacteerd. Met een minimum aan effecten wordt een drama in beeld gebracht, waar de Nederlandse kijker zich nog wel vaag iets van herinnert. Voor het maken van een film in Amerika met dit thema is lef nodig. Brugge is erin geslaagd om zijn drie hoofdpersonen in de Nederlandse karakters neer te laten dalen. Redford, Dafoe en Mirren spelen prachtige rollen. Natuurlijk blijft de bioscoopbezoeker kijken naar Redford met rimpels, Dafoe met een valse snor en Mirren die maar geen echte echtgenote van Redford wil worden. Die gegevens moeten voor lief worden genomen. Zodra dat is gebeurd, blijven de mooie rollen over. Twee Amerikaanse acteurs en een Engelse actrice zijn in de huid gekropen van mensen uit een Nederlandse geschiedenis. Ze acteren angst, frustratie, liefde en onwetendheid en doen dit overtuigend.

Thriller?

Je moet niet naar The Clearing gaan om een spannende thriller te zien. Het puntje van de stoel krijgt vrijaf. Voor het kijken naar The Clearing is een rustige avond nodig, een kop koffie voor en tijd na de film om te ontspannen. The Clearing verdient een goed glas wijn in een prettig bruin café.